Špatné železniční spojení mezi Libercem a Prahou, Ústím nad Labem, Hradcem Králové a městy v Polsku i Německu. Takové jsou největší nedostatky vlakové dopravy, které chce začít řešit Liberecký kraj. Připojil se proto ke středoevropskému projektu, který si klade za cíl situaci v železniční dopravě zlepšit do roku 2030.

„Projekt Železnice v Libereckém kraji v roce 2030 má pomoci rozvoji železniční dopravy v oblasti. Celý Liberecký kraj včetně stotisícového města Liberec nemá kvalitní, rychlé a pohodlné železniční spojení s okolními významnými aglomeracemi. Dnešní jízdní doby vlaků jsou podobné jako před 70 a více lety“, uvedl krajský radní pro dopravu Vladimír Richter.

Jedním z prvních cílů projektu je definovat kvalitní, rychlé a pohodlné železniční spojení Liberce s okolními stotisícovými městy. Konkrétně by se pomocí modernizace stávajících železničních tratí mělo v budoucnu zlepšit spojení s Prahou, Ústím nad Labem, Hradcem Králové, Drážďany, Görlitz, Jelení Gorou a Wroclaví.

Největším současným problémem je vlakové spojení do Prahy. Cestující musí v Turnově přestupovat a cesta trvá dvě a půl hodiny. Navíc je vlak do hlavního města o více než padesát korun dražší než autobus. „A co je pro mě nejdůležitější, že autobusem jsem v Praze za hodinu. Abych se přiznala, neznám nikoho, kdo by do Prahy jezdil vlakem,“ komentovala situaci na trase Liberec – Praha obyvatelka města pod Ještědem Karolína Sýkorová, která do Prahy dojíždí za studiem.

Podle neoficiálních informací je dlouho plánovaná stavba nové tratě do Prahy v nedohlednu, její vybudování by si navíc vyžádalo podle některých odhadů desítky miliard korun.

Projekt Železnic v Libereckém kraji v roce 2030, který vytipuje oblasti, ve kterých je potřeba do budoucna železniční tratě vybudovat či zmodernizovat, bude financován z programu Evropské unie Interreg IV B a jeho realizace se předpokládá mezi roky 2009 a 2011.

Podle Vladimíra Richtera bude projekt přínosem pro všechny skupiny cestujících, kterým nabídne především zkvalitnění železniční dopravy v Libereckém kraji a celém Euroregionu Nisa. „Jedině kvalitní, rychlá, pohodlná a moderní osobní železniční doprava má šanci se stát plnohodnotnou alternativou k problematické individuální automobilové dopravě, která stále více obtěžuje obyvatele měst kongescemi a smogem,“ zdůraznil Richter názor, podle kterého je rozvoj železniční dopravy v kraji důležitý také z ekologického hlediska.

„Na území Libereckého kraje leží národní park Krkonoše a množství chráněných krajinných oblastí. V neposlední řadě je pro své přírodní krásy Liberecký kraj cílem turistů nejen z České republiky ale i z dalších států Evropské unie,“ vysvětlil krajský radní Vladimír Richter.