Je Liberec hrdou bránou do svého regionu? Nikoliv. Nejvíce to pocítí zahraniční turista o víkendu. A to, i když se ho pokusí využít třeba jen jako přestupní stanici do Prahy, jak potvrdil i test, který naše redakce provedla.

Třebaže turistický zdroj představuje pro řadu měst důležitý zdroj příjmu, Liberec jako kdyby si tento fakt neuvědomoval. V kůži cizince jsme se jen motali v kruhu, z něhož nebylo úniku. Nevěděli jsme odkud nám pojede autobus a kde na něj nejlépe zakoupíme místenky. V centru města jsme neobjevili ani žádný víkendový a zřetelně označený informační zdroj.

Veřejné záchodky nebo terminál?

První smutnou vizitkou je autobusové nádraží. Dvoupatrová „buňka“, jejíž vchod se neliší od vstupu na veřejné záchodky, je už léta nedostačující. Problémem je i její provoz – přes víkend je v něm zastoupen pouze jeden pracovník, jehož v případě náhlé indispozice nemá kdo zastoupit.

Lepší to není ani na Fügnerově třídě. Zde je předprodej jízdenek rozčleněn na dva úseky – předprodej a infocentrum, avšak během víkendu je otevřen pouze jeden z nich. Zde už je cizojazyčný návštěvník zcela ztracen, neboť informace o tom, že místenky si lze zakoupit na opačné straně nástupiště, je uvedena výhradně v češtině.

Dvě nádraží pro jeden cíl

A to není vše. Asi není normální, že z města, jako je Liberec, odjíždí autobusy do Prahy ze dvou různých nádraží vzdálených jen pár stovek metrů. O tom, že konkurenční boj mezi dopravním podnikem a Student Agency, cestujícím na území Liberce, spíše škodí, potvrzuje i ředitel Autobusového nádraží Liberec Jan Konopásek:

„Souhlasím, že je to špatný systém. Soukenné náměstí je sice pro dopravní podnik jasnou výhodou, ale pokud vám ujedou nebo se vyprodají Student Agency, pak řítit se z kopce dolů kalamitním Libercem je o zdraví, a navíc tím v případě potřeby místenky opět ztrácíte cenné minuty k jejímu zakoupení.“ Jan Konopásek si je vědom i dalších problémů, které musí řešit, aniž by však k nim získal finanční prostředky nebo přímou pravomoc. To je i případ zamítnutí návrhu nového autobusového terminálu, místo něhož se počítá jen s výstavbou jednoduché montované haly.

Diví se také památkáři

Organizace autobusové dopravy však není jediná svízel víkendových návštěvníků Liberce. Pro ty je v zimním období rovněž obtížné hned napoprvé získat odpovídající informace o službách či zajímavostech regionu. Informační centrum libereckého magistrátu totiž o sobotě i neděli funguje pouze v rozmezí 9.00 – 12.00 hodin dopoledne, nikoliv však v těch nejdůležitějších hodinách, kdy turisté po obědě vyrážejí na prohlídku. Nadšeni z toho nejsou ani pracovníci Národního památkového ústavu:

„Určitě to není úplně optimální. Provoz centra je totiž o víkendu či státních svátcích možná ještě důležitější než ve všední dny. Je to velká příležitost jak bezprostředně podchytit zájem turistů například o nově zpřístupněné památky nebo aktuální kulturní akce, které se pod jejich střechou pořádají. Je proto škoda, že právě této možnosti se nevyužívá,“ diplomaticky vyjadřuje údiv Petr Weiss, náměstek pro správu památkových objektů.

Informační náskok má před radnicí i komerční centrum

Provozní dobu Informačního centra, však magistrát nemůže zatím změnit, neboť o tomto kroku může rozhodnout pouze jeho tajemník, který však za současné situace stále ještě nebyl zvolen a jmenován.

Jedinou jistotou, kde načerpáte informace po celý týden, je tak kuriózně komerční Centrum Babylon, které tímto vlastně supluje roli Radnice: „Náš Tourist service byl založen nejprve jako služba našim hotelovým hostům. Dnes ho využívají i ostatní turisté a organizace cestovního ruchu na celém Liberecku. Jeho zřízení s provozem magistrátního centra není nijak propojeno. Souvisí pouze s uspokojením návštěvníků našeho kraje,“ uvádí symbolicky Hana Blaháčková z oddělení marketingu Centra Babylon.