Podle vedoucího leteckého provozu Václava Kmínka změna prospěje především obchodu. „Už předtím se nám ozývali obchodníci z průmyslových zón, že by to uvítali a letiště k těmto účelům využívali,“ řekl Deníku vedoucí letového provozu Václav Kmínek.
Mezinárodní statut letiště zatraktivní a podle Kmínka bude pro celý Liberec do budoucna velkým plusem. „Myslím si, že stotisícové město si zaslouží mít letiště s mezinárodním provozem,“ řekl Deníku.
Doposavad museli obchodníci, ale i turisté mířící z ciziny do Liberce, přistávat až v Praze nebo v Mnichově Hradišti. O statut si Aeroklub zažádal na jaře. Ministerstvo vnitra ani Úřad pro civilní letectví neměli žádné námitky. Aeroklub však musel na letišti provést nutné úpravy.
„Museli jsme vynaložit dosti vysoké náklady, vybudovali jsme kancelář pro cizineckou policii a celní správu. Letiště jsme zároveň museli dát trochu do lepšího stavu, než bylo původně,“ vysvětlil Kmínek. Aeroklub se tak pustil například do rovnání travnaté dráhy a do dalších terénních úprav. Z velké části si přitom tyto investice financoval sám. „Spoustu věcí jsme si zajistili bez toho, abychom na ně dostali peníze,“ doplnil ekonom Aeroklubu Martin Cicvárek.
Od 1. června má liberecké letiště statut mezinárodního letiště s vnější hranicí. „Znamená to, že máme statut hraničního přechodu. To znamená, že z Liberce můžete letět do celého světa, tedy i mimo státy Evropské unie. Je tady celní správa i cizinecká policie, která vám vyřídí veškeré formality,“ popsal výhody mezinárodního statutu Václav Kmínek.
Jak však přiznal, k jeho spokojenosti chybí na letišti betonová dráha, díky které by letiště mohlo sloužit celý rok. Když stávající dráha na podzim změkne, letiště se musí zavřít. Na travnaté dráze navíc mohou přistávat pouze letadla do 5 700 kg, do kterých se vejde maximálně patnáct lidí.
Podle vlastníka nejvýznamnějšího turistického centra ve městě, Miloše Vajnera, je letiště s mezinárodním provozem pro Liberec určitou značkou. „Pro turistický ruch to bude určitě významný přínos. Ještě by to chtělo, aby někdo našel několik set milionů na betonovou dráhu. Ve srovnání s nedávným Regiotramem by to bylo o dost prospěšnější,“ uzavřel majitel Babylonu.