Město teď vytipovalo několik lokalit, ve kterých by chtělo chodníky vystavět. Kromě toho mají budoucí úpravy zahrnout také další opatření, jako jsou nové přechody nebo úpravy autobusových zastávek. Radní už schválili zpracování projektových dokumentací, na stavbu budou chtít získat dotaci z programu IPRÚ.

Jedním z míst bez chodníků je například ulice Ostašovská. Lidé z čtvrti Růžodol I tudy míří do oblasti obchodní zóny, z přilehlé autobusové zastávky tudy zase chodí školáci do gymnázia F. X. Šaldy. Město proto počítá s novým chodníkem od křižovatky s ulicí Partyzánská až ke kruhovému objezdu nad Decathlonem. Chodník má vzniknout také v Londýnské ulici ve směru nad Stráž nad Nisou nebo v Ostašově od základní školy ke konečné zastávce autobusu.

Dočkají se v Karlově

Na některých místech si o chodníky řekli sami obyvatelé, třeba ti z Karlova, kterým vadí jeho absence u autobusové zastávky Českolipská. „V tomto místě je velmi nebezpečná zatáčka, ve které je pro chodce velmi málo místa. Zároveň tu v poslední době přibývá nová zástavba,“ napsali v hromadném dopisu vedení radnice. Nyní to vypadá, že se dočkají.

„Máme mnoho lokalit, ve kterých nás lidé o chodníky žádají. Požadavků je neskutečné množství a není možné je všechny uspokojit,“ uvedl primátorův náměstek Jiří Šolc.

Aby město mohlo využít příslušnou dotaci, musí se pode něj jednat o ulice s větší četností aut a s provozem městské dopravy. Nových projektů nyní město vytipovalo celkem šest.

Chodník má olemovat i ulici Zvolenskou, která obchází Harcovskou přehradu z jižní strany. Tuto ulici nechalo v létě 2017 město zkušebně zavřít pro automobily, aby vyzkoušelo, jaký by na dopravu v Liberci mělo dopad ponechání silnice jen pro rekreační účely. Současné vedení města s jejím dlouhodobým uzavřením ale nepočítá. „Chceme, aby tam zůstal obousměrný provoz. Zřejmě tam dojde k omezení rychlosti, chodník bude dostatečně široký,“ popsal radní Petr Židek.

Bezpečně kolem celé přehrady

Cílem má být, aby bylo možné přehradu bezpečně obejít po celém obvodu. „Dojde tam i k revitalizaci schodů u restaurace Bílý Mlýn, aby se dal výškový rozdíl k přehradě překonat i bezbariérově,“ dodal Židek.

Kdy tyto chodníky začnou lidé využívat, jasné zatím není. Dokumentace má být zpracována během příštího roku, záležet bude i na kapacitě stavebních firem.

Na některé projekty už ale město dotaci získalo v minulosti a stavět se budou ještě letos. To je případ ulice Polní v Pavlovicích mezi Kauflandem a otočkou autobusu, kde dnes chodcům slouží pouze provizorní silniční panely, nebo horní části ulice Baltská.

V loňském roce nechalo město postavit například chodník podél frekventované Uralské ulice na Františkově. Kvůli majetkovým poměrům ale stále končí přibližně v půlce ulice.