Až na Nový rok ráno vyjedou první autobusy z františkovských garáží a první tramvaje z liberecké vozovny, pojedou už podle nové smlouvy. Ta současná desetiletá mezi městem a dopravním podnikem totiž na konci letošního roku končí. Novou však město se svou největší společností zatím neuzavřelo.

Na čtvrtečním zasedání zastupitelé schválili teprve záměr nové smlouvy. Analýza vyčíslila městský příspěvek podniku na 341,7 milionu korun, v čemž je zahrnutý i takzvaný „čistý příjem“, který by měl podnik použít zejména na investice. Pro představu: letošní městský příspěvek pro podnik činí 247 milionů korun. „Kompenzační model vznikal jiným způsobem než dosud. Vyčíslili jsme, jaké jsou reálné potřeby podniku,“ vysvětlil předseda představenstva podniku Michal Zděnek.

Zastupitelé se shodli, že výpočet příspěvku je dobře podložený. „Finanční příspěvky se dosud řešily ad hoc,“ připomněl zastupitel a bývalý člen představenstva podniku Josef Šedlbauer (Změna). „Nový mechanismus je jasný a indexovaný, obě strany budou vědět, na co se mohou v dalších letech připravit,“ doplnil.

S tím se ztotožnil i opoziční zastupitel Jiří Šolc (Starostové) „Mechanismus považuji za správně vypočtený, s částkami se ale neztotožňuji, na to město jednoduše nebude mít,“ upozornil. S tím ale vedení podniku počítá. „Nyní toto číslo chceme zasadit do ekonomických možností města,“ upřesnil Zděnek.

S tím ale vedení podniku počítá. „Nyní toto číslo chceme zasadit do ekonomických možností města,“ upřesnil Zděnek. To v praxi bude znamenat, že se mezi navrženými náklady najdou ty, které není nezbytné aktuálně realizovat. „Budou to podobná opatření jako například letošní zrušení rekonstrukce tramvajové trati na Soukenném náměstí. Namísto pětadvacetimilionové investice jsme realizovali velmi provizorní řešení za pár set tisíc,“ vysvětlil předseda představenstva

Podle vedoucího majetkoprávního odboru libereckého magistrátu Davida Novotného by skutečný příspěvek města mohl činit zhruba 270 milionů pro rok 2019 a následně 256 milionů pro rok 2020. Návrh smlouvy teď projedná finanční výbor, o finální verzi pak rozhodnou zastupitelé na konci září.

Situaci v podniku navíc zkomplikovala výpověď smlouvy ze strany firmy BusLine. Ta pro dopravní podnik zajišťovala více než třetinu výkonů. Výpovědní lhůta vyprší předčasně, už na konci ledna. „Výpověď považujeme za neoprávněnou, stále čekáme na jednání s BusLinem,“ uvedl Zděnek. Podnik už ale i přesto hledá náhradní řešení. „Již jsme zakoupili deset autobusů, na dopravní obslužnost Liberce je potřeba ještě pět dalších,“ dodal Zděnek.