Téměř devadesátiletý provoz kabinové lanovky na Ještěd narušil na konci října 2021 její pád, při kterém byl zmařen lidský život. Událostí se zabývala policie, která tehdy zahájila vyšetřování kvůli podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Následovaly výslechy svědků a vyžádání řady multioborových znaleckých posudků.

Kriminalisté ukončili část přípravného řízení, v níž prověřovali veškeré okolnosti celého případu a kvůli pádu lanovky na Ještěd zahájili trestní stíhání čtyř lidí a jedné firmy. „Tyto osoby byly obviněny ze spáchání přečinu obecné ohrožení z nedbalosti a za vinu je jim kladeno zejména porušení důležitých povinností vyplývajících z jejich zaměstnání a funkcí tím, že v rozporu s předpisy a s technickou dokumentací, které stanovují mimo jiné podmínky pro provoz této lanové dráhy, byla dráha Horní Hanychov - Ještěd vědomě provozována,“ sdělil krajský mluvčí policie Vojtěch Robovský.

Následovat budou další úkony spojené s vyšetřováním celé věci v přípravném řízení. Na vyšetřování se podílí i Drážní inspekce, která na žádost policie odložila projednávání a vydání závěrečné zprávy. „Ta tedy nemůže být v tuto chvíli zveřejněna. Obsahuje veškerá zjištění Drážní inspekce týkající se příčin a okolností vzniku mimořádné události,“ informoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Za pádem lanovky stálo prasklé lano a nebyla tam automatická záchranná brzda.

Lanovka na Ještěd se zřítila
Pád kabiny mě silně zasáhl, říká bývalý přednosta lanové dráhy na Ještěd

České dráhy (ČD) proti obvinění podaly stížnost, s názorem policie se neztotožňují. „České dráhy i všichni jejich zaměstnanci po celou dobu vyšetřování úzce spolupracovali s vyšetřujícími orgány na objasnění příčin nehody,“ uvedl mluvčí ČD Petr Štáhlavský. Podle společnosti měla lanovka na Ještěd veškerá nezbytná povolení a revize, které jsou k provozu lanovky potřeba. „Věříme, že se v trestním řízení prokáže, že trestní odpovědnost společnosti nebo jejích zaměstnanců není na místě,“ doplnil mluvčí.

Lanovku, která aktuálně není v provozu, vlastní stále České dráhy. Podnik nemá zájem stavbu nové lanovky financovat a ani ji provozovat. Vybudování nové lanovky má přijít na zhruba 300 milionů korun a ty rozhodně České dráhy do stavby investovat nechtějí, raději peníze vloží do modernizace vlaků. „Chceme se věnovat hlavnímu businessu naší firmy, a tím je zajištění železniční dopravy,“ osvětlil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

O převzetí pozemků a budov projevilo tak zájem město Liberec. Obě strany si nechaly zpracovat znalecké posudky a aktuálně probíhají jednání. Město zaslalo připomínky k posudku Českých drah a před týdnem se obě strany, že společně objednají a zaplatí revizní posudek, podle kterého se budou řídit.

„Měli jsme výhrady k posudku Českých drah, která stanovuje cenu kolem 50 milionů. Podle nás by měla být nižší a věříme, že ji revizní posudek prokáže,“ řekl Deníku liberecký primátor Jaroslav Zámečník. V současnosti zároveň liberecká radnice připravuje podklady pro budoucí soutěž na dodávku nejnovější a bezpečné technologie. „Bude splňovat nejpřísnější nároky, aby se takové neštěstí už nikdy neopakovalo,“ zdůraznil primátor.

Veřejnost se o budoucnost lanovky dlouhodobě zajímá. To dokládá například hojná účast na veřejné besedě o její budoucí podobě, která proběhla koncem letošního června. „Byť ten proces může připadat někomu dlouhý, obnáší spoustu různých administrativních úkonů, které nelze urychlit,“ dodal vedoucí tiskového oddělení a vnějších vztahů libereckého magistrátu Tomáš Tesař.