Devětadvacetiletý Marek Kotrouš a osmadvacetiletý Václav Blažek pobývali rok a půl na Islandu. Od kamarádky – kreativní umělkyně dostali tip na výlet. Aniž by to dopředu tušili, návštěva studia Letterpress Reykjavík jim doslova obohatila život. „Obdivovali jsme výrobky a nepřehlédnutelný knihtisk značky Heidelberg. Vše se nám to moc líbilo, a jen co jsme vstřebali celou návštěvu, začali jsme snít o podobném letterpress studiu u nás v Čechách,“ popsal prvotní impuls Václav Blažek.

Následovalo pátrání, zda lze pořídit podobný stroj i v Čechách. Nakonec se na ně usmálo štěstí a narazili na pána, který rozprodával svou tiskařskou dílnu. Navíc jim předal i své know-how. V době, kdy knihtisk měnící majitele putoval z Rovenska pod Troskami do Liberce, byli stále v zahraničí.Náklady na jeho pořízení se pohybovaly okolo šedesáti tisíc korun. Hned po návratu se začali učit, jak s knihtiskem pracovat. „Začínali jsme od nuly a vše si osvojovali za pochodu. Stal se z toho náš koníček, který plánujeme posouvat stále dopředu,“ doplnil druhý zakladatel libereckého design & letterpress studia Marek Kotrouš.

Celý proces tisku začíná v počítači, kde se vytvoří návrh. Časově a technologicky nejnáročnější část procesu je správné nastavení stroje. Chce to notnou dávku odhodlanosti a trpělivosti, která však žádnému z mužů nechybí. Při vícebarevném tisku, který probíhá zvlášť pro každou barvu, představuje tvrdý oříšek soutisk, kdy rozhoduje i desetina milimetru. „Knihtisk je svým způsobem dokonalý, ale má i své mouchy,“ zdůraznil Kotrouš s tím, že si při obsluhování stroje někdy připadá jako Johann Gutenberg.

V minulosti, když se používala tato metoda, neměli lidé poznat, že je to vyražené, jinak to byla pro tiskaře ostuda. „My jsme to naopak postavili na tom, aby to bylo rozpoznatelné. V tom se odlišujeme od digitálního tisku,“ dodal.

Aktuálně nabízejí přáníčka, štítky, pohlednice a podtácky. Velkou inspiraci našli v samotném krajském městě a jeho architektuře. Prvním motivem se stala právě liberecká radnice. Následně navázali spolupráci se Severočeským muzeem v Liberci, pro které vytiskli pohledy s motivem muzejní budovy. „Impuls pro nás představovala tradiční akce Design Days Reichenberg, která proběhla minulý měsíc. Zde jsme nejenom představili to, co děláme, ale zároveň jsme získali zajímavé kontakty,“ řekl Blažek.

Nebrání se spolupráci a zajímavým projektům, ale rozhodně se nechtějí vydat komerční cestou. „Budujeme značku a chceme zachovat naši identitu. Jsme otevřeni návrhům, ale musí odpovídat naší představě,“ podotkl Marek Kotrouš. Do budoucna počítají s postupným rozšířením motivů, aktuálně přemýšlejí o „znovuoživení“ obchodního domu Ještěd . „Tiskovna pro nás představuje takový unik od on-line světa, od každodennosti. Ta technologie nás stále fascinuje a teď se musíme snažit, abychom se dostali i do povědomí lidí,“ uzavřeli vyprávění oba Liberečané.