„Rada města zadala dopravnímu podniku, aby vypracoval analýzu záměru změn tarifů,“ potvrdil primátor Liberce Tibor Batthyány. Důvodem je nedávné rozhodnutí vlády premiéra Andreje Babiše v demisi. Ta spustí plošné slevy na vlaky a autobusy pro studenty a seniory od 1. září letošního roku. Jenže vládní nařízení se nevztahuje na městské autobusy a tramvaje.

Budova DPMLJ.
Ve vedení MHD skončí politici Nahradí je manažeři

Od září by tak nastal paradox. Třeba senior, který cestuje z Machnína do centra Liberce, by si mohl vybrat. Buď by využil příměstský autobus jedoucí z Chrastavy a za cestu zaplatil 5 korun, anebo by cestoval autobusem MHD za současných 20 korun. Otázkou je, zda se má sleva týkat jen časových kupónů, tedy takzvaných lítaček, nebo i jednorázového jízdného. Senioři už dnes mají na předplatní kupóny slevu 43 procent, studenti dokonce 50 procent. Za běžné jízdné ale platí i tyto skupiny vždy 20 korun.

„Mohli bychom slevy směřovat do elektronického jízdného, byl by to marketingový nástroj, aby si lidé více pořizovali kartu Opuscard,“ nastínil Batthyány. Finální odpověď ale poskytne až analýza. Město stejně jako vláda chce slevy zavést od začátku letošního školního roku.

Fügnerova. Terminál MHD Liberec. Ilustrační snímek.
Další peníze za MHD pro BusLine. Získal přes 28 milionů

„Dopad do městského rozpočtu se předběžně očekává ve výši 10 milionů korun ročně,“ uvedl Batthyány. „Očekávám, že bychom část peněz mohli získat zpátky, chtěl bych toto téma otevřít i v komoře statutárních měst,“ dodal. O další zlevnění usiluje Změna pro Liberec, která už sbírá podpisy pro referendum o tom, aby byla pro děti do 15 let a pro seniory nad 65 let městská doprava zcela zdarma.

„Toto opatření by mělo ulevit rodinným rozpočtům, rodina se dvěma dětmi ušetří ročně přes pět tisíc korun. Budeme rádi, když děti a studenti začnou pro cestu do školy více využívat MHD,“ odůvodnil to primátorův náměstek Jan Korytář. Jízdné zdarma pro seniory pak zdůvodňuje poděkováním za jejich předchozí práci.

Platební karta. Ilustrační foto.
Nemáte drobné? Autobusy pojedou i na platební kartu

Také tato sleva by přinesla městu vyšší náklady. „Vyčíslili jsme to na 22 až 28 milionů korun ročně,“ dodal náměstek. Stejně jako u návrhu na 75procentní slevu jsou ale náklady stěží odhadnutelné. Sleva může do vozidel nalákat více cestujících, což si může vyžádat potřebu nových spojů, vozů či řidičů.

V minulosti se Změna také snažila prosadit, aby měl jízdné zdarma doprovod dětí do tří let tak, jak je tomu například v Brně. Nebyla ale úspěšná. Ani v jednom z návrhů by se nemělo nic změnit u seniorů nad 70 let a dětí do 6 let, ti už dnes jezdí úplně zdarma.