Obyvatelé města se budou moci se záměrem a novou podobou výstaviště seznámit už v úterý 28. září, kdy chce město v rámci dne otevřených dveří na libereckém výstavišti projekt Centra historie tramvajové dopravy představit.

Hlavní expozice bude v pavilonu I, ve kterém bude kromě prezentace záměru také ukázka práce Boveraclubu. Ten se již několik let věnuje obnově historických vozidel a jejich záchraně.

"Liberec patří v záchraně starých tramvají mezi skutečné průkopníky a podařilo se takto zachránit a vrátit na koleje již několik vzácných historických vozů," řekl dnes ČTK ředitel Dopravního podniku města Liberce (DPML) Jiří Veselka. Už před vchodem do areálu bude návštěvníky vítat vlečný vůz z roku 1930, na kterém se v současné době pracuje.

Historie libereckého výstaviště začala v roce 1851 první výstavou lehkého průmyslu. Pokračovala založením Svazu mezinárodních veletrhů, na kterém se v roce 1925 podílela vedle Liberce také Praha, Frankfurt nad Mohanem, Lipsko a další města. Samotný areál Libereckých výstavních trhů (LVT) vznikl v letech 1920 až 1930. Rozkládá se na ploše více než 6000 metrů čtverečních a stojí na místě původního údolí Jizerského potoka, které bylo na počátku 20. století zavezeno.

V poválečném období se činnost libereckého výstaviště obnovila a od roku 1956 bylo spojeno hlavně s pořádáním Libereckých výstavních trhů, které byly populární i za hranicemi.

Liberecký kraj chtěl původně areál výstaviště použít k vybudování Centra vzdělanosti Libereckého kraje, a v roce 2007 ho proto od Liberce za 63 milionů korun koupil. Na pozemcích měl vyrůst rozsáhlý školní areál za 1,25 miliardy korun. Když ale před dvěma lety zvítězila v krajských volbách ČSSD, projekt zastavila a výstaviště vrátila městu. To se rozhodlo areál využít pro muzeum tramvajové dopravy, jehož vybudování chce zaplatit z evropských fondů. Vznikne tak ojedinělý výstavní komplex, v blízkosti areálu je totiž Severočeské muzeum a také budova městských lázní, kam se má po rekonstrukci přestěhovat liberecká galerie.