Na unikátním projektu, který podle jeho autorů nemá v kontinentální Evropě obdoby, spolupracují také obce ze Svazku obcí Smrk. První etapa cyklostezek zahrnuje trasu o délce 12,5 kilometrů a povede přírodou v okolí Nového Města pod Smrkem a Lázní Libverda.

Cyklisty vtáhnou stezky do přírody

Vyzkoušet si jiný druh jízdy, než dosud byli zvyklí, budou moci cyklisté už letos na podzim. Příští rok by pak měla být dokončena druhá etapa projektu. Dohromady singltrekové stezky nabídnou rekreantům trasu o délce zhruba 60 kilometrů a povedou i do sousedního Polska.

„Stezky se vinou mezi stromy a kolem skal a cyklisté cítí při jízdě větší sepětí s přírodou než na široké asfaltové cestě. Přímo vtahují cyklisty do lesa, lidé mají úplně jiný zážitek. To nás na tomto projektu zaujalo,“ vysvětlil ředitel Krajského ředitelství Lesů České republiky v Liberci Ludvík Řičář. „Dalším důvodem, proč jsme se do výstavby první etapy pustili, je to, že singltrekové stezky přesměrují část rekreantů z nejfrekventovanějších míst Jizerských hor právě na méně navštěvované Frýdlantsko. Chceme, aby se turisté po Jizerských horách více rozvrstvili,“ doplnil.

Od singltrekových stezek si vedení obcí slibuje, že cesty pozvednou polozapomenutý region u hranic s Polskem také ekonomicky. „První etapa přijde naši společnost na 4 miliony korun. Na projektu nás zaujalo také to, že kvůli stavbě stezek nebudeme muset kácet žádné vzrostlé stromy, a ani odstřelovat skály. Stezky se přizpůsobují přírodě. Jde o ekologický projekt. Navíc tyto cesty nebudou vyžadovat žádnou náročnou údržbu, jsou vyprojektované tak, že by je ani neměla vymílat voda,“ zdůraznil Ludvík Řičář.

Na zpracování technické dokumentace dostal Svazek obcí Smrk z programu přeshraniční spolupráce 2007 – 2013 Česká republika – Polsko Cíl 3 dotaci ve výši 650 tisíc korun. Svazek obcí Smrk pak přispěje ze svého na vypracování projektu částkou 114 718 korun. Peníze na samotnou výstavbu stezek by měly jít větším dílem z fondů Evropské unie a část uhradí Lesy České republiky.

Na projektu se spolupodílí jeden z největších světových expertů na singltreky Daffyd Davis z Walesu. Projektoval tyto stezky ve Walesu, Kanadě nebo japonském Naganu a byl za svou práci britskou královnou povýšen do šlechtického stavu. „Je to obrovský zážitek. Hodně lidí, kteří singltreky poznali, se už nechce vrátit na asfalt nebo na normální široké cyklostezky,“ řekl Tomáš Kvasnička ze sdružení Čemba. „Jsou to úzké přírodní cesty, které nijak neohrožují lesní ekosystémy,“ dodal.

Právě šetrností stezek k přírodě a jejich oblibou ve světě lidé z Čemby přesvědčili vedle Lesů ČR i starosty ze Svazku obcí Smrk. „Na projektu pracujeme dva roky. Doufám, že bude mít úspěch a že se nám podaří vtáhnout cyklisty do přírody,“ podotkl za autory projektu Tomáš Kvasnička.

Cyklista se cítí být v přírodě sám

Singltrekové stezky jsou v podstatě úzkými přírodními pěšinami, na které se vejde jen jeden cyklista. Jsou ovšem projektované tak, že se vyznavači jízdních kol cítí na cestě, jakoby po ní jeli sami. Současně zde nehrozí, že by cyklistu někdo dohonil a tlačil na něj ze zadu, ať zrychlí nebo z cesty uhne. Nehrozí ani to, že by se na úzké stezce někdo objevil v protisměru.

Stezka vede po vrstevnici, tudíž na ní není ani prudké stoupání, ani klesání. Je nenáročná, jezdí se po ní pomalu. Cyklistům nejde o to, aby v co nejkratším čase ujeli co největší počet kilometrů, nýbrž o pohodu z jízdy v přírodě. „S autory projektu jsme se náhodou sešli před třemi lety. Postavili u jablonecké přehrady Mšeno modelovou singltrekovou stezku, dlouhou asi 200 metrů. Jejich nápad se mi líbil,“ zdůraznil starosta Nového Města pod Smrkem Pavel Smutný.

Svazek obcí Smrk tvoří Frýdlant v Čechách, Nové Město pod Smrkem a Lázně Libverda. Obce si slibují, že singltreková stezka zvýší počet turistů v jejich regionu. „Rozvoj cestovního ruchu by mohl přinést do regionu peníze,“ dodal starosta.