Všichni si je pamatujeme. Oranžové tatrovky patřily k „povinné" výbavě dětských pokojíčků a hřišť už před třiceti lety. Když před dvěma lety vrátila firma Dino Toys do hračkářství legendární Tatru 148, ukázalo se, že její sláva je nehynoucí a prodalo se jí více než sto tisíc kusů. Firma se tak rozhodla pokračovat v úspěšném tažení po českých pískovištích a na trh přivedla i miniverzi tatrovky, která se začala vyrábět v liberecké továrně Novoplast.

VYSOKÉ NÁROKY

Našim průvodcem po výrobních halách je ten nejpovolanější výrobní ředitel Leoš Kürbis. Procházíme kolem tisíců povědomých plastových lahví na kečup a hořčici. Novoplast je proslulý zejména výrobou obalů na potraviny, což byl také jeden z důvodů, proč si vedení Dino Toys pro výrobu tatrovky vybralo zrovna tuto firmu. „Na hračky jsou kladeny vysoké bezpečnostní požadavky, a protože Novoplast vyrábí obaly na potraviny, kde jsou nároky rovněž vysoké, věděli jsme, že to nebude problém," vysvětlil jednatel Dino Toys Jan Šlemín. Zda z liberecké továrny bude vyjíždět i velká tatrovka, ještě není jisté. Výroba bude do konce roku pokračovat v Polsku.

800 DENNĚ

To už ale přicházíme k prvnímu stroji. Ve výrobně je až nepříjemně teplo a není divu. Výlisky vznikají roztavením granulátu, který se musí zahřát na 190 stupňů.

„Tato plastická hmota je pak vstřikována do formy, kde se následně zchladí a zhruba po 45 vteřinách se promění ve výlisky jednotlivé dílky auta. Ty se srovnají do přepravních beden a odvezou na montáž," popisuje výrobu Jiří Vošoust, jednatel společnosti Novoplast Liberec. Denně tak v Liberci vznikne 800 zbrusu nových autíček.

To už nás ale pan Kürbis žene do oddělení montáže, kde se auto skládá do své výsledné podoby. Na třech stanovištích auta montují samé ženy. „Střídáme se. Nejjednodušší je asi montování kol," ukazuje jedna z pracovnic na první stanoviště, kde se do koleček zapichují osičky. To jsou mimochodem jediné součástky, které nevznikají přímo v Liberci.

Jak upozorňuje výrobní ředitel, tatrovka se nevyrábí jen v klasické oranžové barvě, ale také červeno-modrá a oranžovo-žlutá. Vybrat si můžete sklápěcí auto nebo tatrovku s míchačkou.

Cesta minitatrovky na český trh trvala dva roky. Pod jejími technickými návrhy je dokonce podepsán samotný „otec" velké Tatry 148 Miloš Hába. Problém byl jen s výrobou forem, která byla podle Jana Šlemína v Čechách moc drahá, takže nakonec vznikly v Číně. Samotné hračky však už vznikají ve střední Evropě. „Chtěli jsme si ale uhlídat vysokou kvalitu hraček i flexibilitu dodávek, proto jsme výrobce hraček hledali u nás," uzavírá Šlemín.

Tatra nezná bratra

Retro Tatra 148 od Dino Toys je věrnou kopií terénního nákladního automobilu Tatra T 148 s podvozkem 6×6, případně 4×4, a s nosností 12 tun. Tento model se vyráběl v Kopřivnici v letech 19721982, byl přímým nástupcem Tatry T 138 a předchůdcem Tatry 815.

Poslední Tatra 148 s pořadovým číslem 113 647 sjela z výrobní linky 14. prosince 1982. Více než polovina kusů vozidel šla na export do 43 zemí světa. Největším odběratelem byl Sovětský svaz, kde se vozy Tatra těšily vysoké oblibě pro svou odolnost a schopnosti obstát v těch nejtěžších klimatických podmínkách. Tak vzniklo lidové přísloví „Tatra nezná bratra". Historie vozů Tatra se začala psát už v roce 1898, kdy bylo postaveno první nákladní auto. V roce 1919 se název Tatra objevil poprvé na vozech NW-TL4.

Zdroj: Dino Toys