Podle přednosty lanovky Vladimíra Štěpána by v současné podobě mohla jezdit ještě několik desetiletí.

„Její stav je zachovalý. Od rekonstrukce ukončené v roce 1975 jsme udělali jen kosmetické úpravy. Pokladnu z buňky přemístili dovnitř budovy, zavedli informační systém a postavili záchody pro veřejnost," řekl přednosta.

Limitujícím faktorem pro budoucnost lanovky jsou podle něj budovy. „Do nich je třeba investovat a snížit energetickou náročnost. Časem se bude muset vyměnit i pohon a zabezpečovací systém," upřesnil.

Podle něj se dá také očekávat, že jak bude zařízení lanovky stárnout, bude častěji poruchové. Zatím řeší závadu jednou do roka, nejde ovšem o nic závažného.

Loni také, po téměř třiceti letech, vyměnili nosná lana. „Kdybychom to neudělali, tak bychom museli letos přestat jezdit. Lana už dosloužila," uvedl Štěpán. Nová lana stála přes deset milionů korun a zřejmě budou od spodní kabiny až na vrchol hory natažená déle než jejich předchůdci. „Technologicky jsou lepší. U 1400 metrů dlouhých nosných lan není ani jeden drát napojovaný, jsou z jednoho kusu," upozornil přednosta. Pro srovnání, už když stará lana v 80. letech natahovali, měly z výroby 80 opravených vad. „Žádné nebezpečí ale nehrozilo," podotkl Štěpán.

Za pravdu mu dávají i statistiky, za osmdesát let neměli na Ještědu žádnou závažnou nehodu a ani se nestalo, že by lidé na lanovce uvízli. „Evakuaci ale s hasiči nacvičujeme dvakrát do roka," řekl přednosta.

V posledních letech lanovka přepravila ročně mezi 200 000 a 250 000 lidí. „Záleží vyloženě na počasí," doplnil Vladimír Štěpán.