„Při stavebních pracích se narazilo na několika úsecích na tvrdé skalní podloží, mají s tím problémy, nejde to tak rychle, jak se původně očekávalo," říká starosta Kryštofova Údolí Tomáš Zelený. Právě v této turisty oblíbené obci se rekonstruuje nástupiště, stejně jako u sousední zastávky Novina. Kromě toho se od Karlova až po Křižany pokládají nové koleje a upravují přejezdy.

„Těžké nákladní vozy, které tady kvůli opravě trati projíždějí, úplně ničí hlavní silnici. Také jezdí příliš rychle a stavební práce trvají dlouho do noci."

Někteří obyvatelé Kryštofova Údolí si ale stěžují na nadměrnou dopravní zátěž. „Chápu, že trať se musí opravit, ale náklaďáky, které tady ustavičně projíždějí, úplně ničí silnici. Navíc se od nich neskutečně práší," líčí jeden z místních lidí. Jeho soused se přidává: „Těžká mechanizace tady jezdí jako o závod, už jsem žádal o snížení rychlosti při průjezdu obcí, je tu úzká silnice bez chodníků, často je pro chodce nebezpečná." Někteří lidé si také stěžují na nadměrný hluk ze stavby. „Byli jsme na chalupě u známých a ještě v půl jedenácté v noci na těch kolejích pracovali. Neslo se to přes celé údolí," popisuje Veronika Dotlačilová.

Místostarosta Pravoslav Svačinka potvrzuje, že některé úseky hlavního průtahu obcí jsou těžkými nákladními vozy skutečně poškozené. „Máme ale pasportizaci místních komunikací. Všechny se nafotily po stometrových úsecích před tím, než se s opravou tratě začalo. Po skončení výluky ta místa porovnáme a budeme požadovat případnou náhradu."

Alici Chaloupkové se nelíbí, že se v rámci rekonstrukce neopraví i samotná budova nádraží. 

Opravy na tratích komplikuje skála i voda

Cihlová stavba je podle ní v neutěšeném a zdevastovaném stavu. Podle starosty Zeleného ale ani SŽDC ani ČD s celkovou rekonstrukcí nádražní budovy v Kryštofově Údolí v rámci opravy tratě nepočítají.

Problémy s vodou

Zatímco při modernizaci tratě nad Karlovem dělá problémy tvrdá skála, při přestavbě nádraží v Jablonci nad Nisou se dělníci potýkají s vodou, která se neustále objevuje v místech nástupiště směrem na Smržovku.

„V době výstavby původního nádraží v roce 1887 byl v těchto místech rybníček. Voda, na kterou se teď narazilo, je právě z něho," říká dopravní expert ČD Jindřich Berounský. Podle něj už se zpracovaly čtyři projekty na odvodnění zhlaví.

„Bohužel, je to důsledek toho, že se podcenil geotechnický průzkum, jehož součástí je i hydrologický průzkum. Přesto by to termín ukončení výluky mezi Libercem a Jabloncem nemělo ohrozit," doplnil Berounský. Dělníci se teď snaží vodu svést do plastového potrubí.

Vlaky by se mezi Libercem a Jabloncem měly znovu rozjet po nových kolejích 14. července. Kromě Jablonce prochází přestavbou i nádraží ve Vesci.