Oblíbená liberecká nachytávka pro žáky z autoškol se často mění v místo, kde ani zkušení řidiči nedají přednost zprava jedoucím vozidlům.
Jde o křižovatku ulic Chrastavská, Vladštejnská, Perlová a Studničná pod libereckým soudem.


I přes zřetelné vodorovné svislé a vodorovné vyznačení vedlejších silnic totiž řidiče, kteří přijíždějí od libereckého soudu, nenapadne, že mají dát přednost. Ta platí nejenom autům přijíždějícím zezdola po Chrastavské ulici, ale vozidlům přijíždějícím zprava.
„Téměř každý den vyjíždím na Chrastavskou ulici ze Studniční a můžu potvrdit, že skoro žádný z řidičů, kteří jedou zvrchu od soudu, mi přednost nedá. Já sice vím, že mám před nimi přednost, ale neriskuju to a raději je pustím. Nestojí mi to za rozbité auto, i když vím, že případná dopravní nehoda by nebyla moje vina,“ vysvětlila liberecká řidička Viktoria Dobrovolná.


O komplikované situaci na křižovatce ví i Miroslav Klásek, regionální pracovník BESIPu pro Liberecký kraj.
„Jak správně vyřešit projetí tímto místem, na sto procent vědí čerství absolventi autoškoly. Učitelé jí totiž věnují zvláštní pozornost,“ uvedl Miroslav Klásek s tím, že hůře jsou již na tom šoféři, u kterých od složení zkoušek nutných pro získání řidičáku již nějaký čas uběhl.
„Podle mého názoru by pomohlo, kdyby přibyla dopravní značka Stop,“ řekl svůj názor Miroslav Klásek.
Opačného mínění je však šéf odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský.


„Stopka v tomto místě situaci nevyřeší. Maximálně by lákala k tomu, aby na ní policisté vybírali pokuty,“ míní Pavel Rychetský. Kromě toho ale dodal, že v budoucnu by se křižovatka mohla dočkat své přestavby. To je však běh na dlouhou trať, nové křižovatce by musel ustoupit jeden z domů, který na ní stojí. „Vím, že existuje studie, která takové řešení nabízí, v dohledné době však k realizaci takového projektu nedojde,“ shrnul Rychetský.
Prozatím proto nezbývá řidičům nic jiného, než pozorněji sledovat dopravní značení.
Křižovatkou, na které v Liberci dochází nejčastěji k dopravním nehodám, je místo naproti Centru Babylon, křižování sjezdu ze silnice I/35 a Košické ulice.


„Například minulé úterý se zde srazily dva vozy, Kia Cerato a Škoda Fabia. Řidič vozidla Kia, který projížděl Košickou ulicí, nedal přednost Fabii, která přijížděla od silnice I/35. Vinu však v tomto případě nesli oba řidiči. U řidiče Fabie, který jel po hlavní, orientační dechová zkouška prokázala tři desetiny promile alkoholu,“ uvedla jeden z mnoha příkladů nehod na zmiňované křižovatce preventistka liberecké policie Vladimíra Vránová.
Jak vysvětlil zástupce BESIPu Miroslav Klásek, vysoký počet dopravních nehod u Babylonu řidiči způsobují nepřiměřenou rychlostí.
„Většina řidičů tam jezdí příliš rychle, úsek k tomu svádí i svou přehledností. Pak už v rychlosti nestihnou zareagovat, že musí dát přednost řidičům přijíždějícím po hlavní silnici,“ vysvětlil Klásek s tím, že v tomto místě by jako nejlepší řešení viděl zpomalení provozu.
S tím však opět nesouhlasí Pavel Rychetský. Podle něj by nařízená nižší rychlost k ničemu nevedla. Jedině v případě represivních řešení, kdy by řidiče donutilo ke snížení rychlosti měření policejními hlídkami.


„I tady by se jedno možné řešení nabízelo. Město má vypracovanou studii, při které by se vybudoval kruhový objezd. Zatím se nám však oficiálně nedonesla informace, že křižovatka patří v Liberci k těm s nejvyšším počtem nehod,“ dodal Pavel Rychteský s tím, že pokud takový podnět odbor dopravy dostane, pak město ve spolupráci s policií provede rozbor, z jakých důvodů k častým nehodám dochází.
“Na základě výsledku by se pak místní situace řešila,“ uzavřel Pavel Rychetský.
Miroslav Klásek pak mimo jiné upozornil ještě i na situaci na frekventované Letné ulici v liberecké čtvrti Pavlovice.
„Podle mě je tato ulice jedním z nejnebezpečnějším míst v Liberci vůbec. Zejména proto, že tudy prochází spousta malých dětí a studentů, kteří ne vždy dokonale znají silniční předpisy. Přechody jsou zde daleko od sebe a provoz je tu rychlý,“ dodal Miroslav Klásek.