„Je to pro nás ta nejschůdnější cesta, jak ty komunikace opravit. Máme lepší podmínky k čerpání dotací, než by měl kraj sám,“ vysvětlil starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta.
Právě Hrádek získá od kraje hned tři silnice – hraniční komunikaci s Německem v Lidické ulici, Hartavskou a Tovární, kterou se jezdí do Chotyně. Všechny komunikace byly již v roce 2004 vyřazeny z kategorie III. třídy a Hrádek se o ně staral jako o místní komunikace, přestože pozemkově patřily Libereckému kraji.
„Z dotace teď můžeme získat 21 milionů, kraj přihodí miliony dva,“ vysvětlil Půta s tím, že kdyby na opravu žádal kraj sám, musel by se spolupodílet polovinou. „Nabídli jsme se sami. Mohli jsme buď koukat, jak silnice dál ještě více chátrají, a nebo něco udělat. A beztak jsme ty komunikace udržovali už předtím,“ zdůvodnil starosta.
Chrastavští čekají na nový most
Podobně je na tom i Chrastava. Zde loni vzala povodeň ocelový secesní most z roku 1907. Liberecký kraj na jeho obnovu peníze nemá, dokonce na poloviční spoluúčast, pročež ani nepožádal o dotaci. Proto usiluje starosta Chrastavy Michael Canov o převedení dnes již neexistující stavby do vlastnictví města. Kraj je převodu nakloněn, vše musí ještě schválit Rada kraje.
I v tomto případě by Chrastava získala od státu 90% nákladů na stavbu, kraj by se podílel desetinou. „Je to i v jejich zájmu. Všichni přece chceme, aby se už začalo něco dít a most zase sloužil lidem,“ komentuje Canov. Další chrastavské mosty, které poničila povodeň a které jsou v majetku města, se již začaly opravovat. Na ně město obdrželo dotaci 90%.
Převod majetku do vlastnictví obcí a měst, které mají lepší dotační podmínky ovšem kraji trn z paty nevytrhne. Nadále tedy jedná s vládou o možnosti, že by Ministerstvo pro místní rozvoj ČR navýšilo svoje dotace z 50% na 90%. Na opravu silnic II. a III. kategorie nadále potřebuje Liberecký kraj 1,5 miliardy.