Neexistující databáze uchazečů o veřejné zakázky, tajné materiály do zastupitelstva, bránění opozici v přístupu do krajského měsíčníku. To jsou jen některé prohřešky, které libereckému krajskému úřadu vytkla občanská společnost Oživení a Fond Otakara Motejla.V pomyslném vysvědčení, kde místo klasických předmětů najdeme třeba otevřenost úřadu, přístup k informacím nebo zapojení veřejnosti, vystavilo Oživení Libereckému kraji trojku s mínusem.

Nejhůře si kraj vedl v mediální politice, kde skončil na velmi špatném předposledním místě. Vydává totiž řadu titulů, o jejichž autorech, redakční radě, nákladech na výrobu nebo etickém kodexu se nedozvíme téměř nic. Tituly jako Sociálka nebo IDOL sloužily před volbami spíše jako reklamní platforma šéfů svých resortů, než informacemi nabité bulletiny.

Propadnutí hrozilo kraji i z předmětu Etika a střet zájmů. Zde vytklo Oživení absenci jakéhokoliv kodexu, jež by upravoval chování zastupitelů. Ti tak mohou třeba beztrestně přijímat dary od firem, které se v kraji ucházejí o zakázky. Nemusejí také informovat o výši svých odměn, které pobírají.

Na výbornou dopadl kraj pouze v oblasti územního plánování, byť i zde mu bylo vytčeno několik detailů.

Úřad slibuje, že se do příštího roku polepší.

„Podněty, které vyplývají z průzkumu Občanského sdružení Oživení vyhodnotíme a zvážíme, které z nich by mohly přispět k ještě lepšímu fungování krajského úřadu," slibuje René Havlík, ředitel Krajského úřadu Libereckého kraje. Zároveň ale dodává, že některá stanoviska Úřadu na ochranu osobních údajů neumožňují vždy zveřejňovat všechny dokumenty tak, jak by kraj sám chtěl.

3

Hospodaření s majetkem

√ Na internetových stránkách Libereckého krajenení dostupný přehledný a ucelený seznamnemovitého majetku kraje s uvedením jeho současného využití,nejsou zde texty ani předměty smluv, částky sjednané smluvními stranami, doby trvání smluvních vztahů, ani faktury.

„Zpřesnění těchto postupů očekáváme i z připravované novelizace zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Jako jeden z příkladů z poslední doby je rozhodnutí zveřejňovat na webu krajského úřadu smlouvy a objednávky, kterými jsou čerpány veřejné prostředky. Nemáme žádný problém s tím, v tomto trendu pokračovat," dodává Havlík.

Podobný průzkum jako provedlo Oživení si už kraj nechal v minulosti udělat formou dotazníkového šetření u starostů svých 215 obcí. S pozitivním výsledkem. Je ovšem diskutabilní, nakolik starostové byli upřímní a nakolik u nich zvítězila loajalita ke kraji.

Zlepšit nelichotivé vysvědčení do příštího roku chce i rodící se nová krajská reprezentace.

„Výsledky hodnocení Libereckého kraje nejsou příliš povzbudivé. Řadu netransparentních postupů a utajování informací jsme čtyři roky aktivně kritizovali v krajské opozici. Jednou z priorit nového vedení kraje bude prosadit otevřený Liberecký kraj a já osobně pro zlepšení hodnocení a lepší známky v jednotlivých oblastech udělám, co bude v mých silách. Obyvatelé Libereckého kraje si dostatek informací určitě zaslouží," dodává budoucí hejtman Martin Půta.

4

Mediální politika

Liberecký kraj je druhý nejhorší ve své tiskové prezentaci, vydává přitom měsíčníky Liberecký kraj, IDOL nebo Sociálka. Na webu krajského měsíčníku jsou ještě na konci října nejčerstvější zprávy z dubna 2012 a sekci editorial pořád vévodí sloupek bývalého hejtmana Petra Skokana z roku 2006.

√ Vydávání krajských novin neupravuje žádný vnitřní předpis.

√ Neexistují pravidla pro přístup opozice nebo veřejnosti do krajského plátku.

√ Na webu není archiv vydání novin.

√ Kraj novinářům nezasílá dopředu mailem program zastupitelstva.

3

Veřejné zakázky

√ Liberecký kraj nezveřejňuje na svých stránkách seznam všech uchazečů o veřejné zakázky.

√ Kraj zveřejňuje pouze zakázky nad 200 000 korun.

√ Kraj nemá na svých internetových stránkách zveřejněna pravidla řešení střetu zájmů či eventuální podjatosti členů hodnotících komisí, zaměstnanců úřadu odpovědných za přípravu veřejných zakázek.

√ Nevyužívalo se možnosti elektronického tržiště v době, kdy to nebylo povinné.

3

Rozpočet

√ Návrh rozpočtu Liberecký kraj nezveřejňuje jinak, než formou úřední desky a její elektronické verze.

√ Na úvodní stránce krajského webu neexistuje zvláštní odkaz pro přístup k aktuálnímu rozpočtu kraje.

√ Kraj nezveřejňuje rozpočet v takzvané rozklikávací podobě.

√ Liberecký kraj nepoužívá takzvaný transparentní účet.

3-

Granty a dotace

√ Na stránkách Libereckého kraje chybí kalendář zveřejňování grantových a dotačních programů.

√ Kraj nezveřejňuje kritéria pro hodnocení žádostí o dotace i s jejich váhami na celkové hodnocení.

√ Kraj neuvádí důvody u odmítnutí neúspěšných žadatelů, na webu nenaleznete ani jejich seznam.

√ Seznam neúspěšných žadatelů zveřejněný na webuje jen neúplný.

4

Etika a střet zájmů

√ Liberecký kraj nemá vytvořený etický kodexpro zastupitele.

√ Na oficiálních internetových stránkách kraje není pracovní řád zaměstnanců samosprávy, ani organizační řád krajského úřadu.

√ Nejsou stanovena etická pravidla zastupitelů pro přijímání darů.

√ Neexistuje povinnost pro zastupitele nominované do orgánů organizací s majetkovou účastí kraje a státu informovat o výši odměna požitků získaných v souvislosti s jejich členstvím v těchto orgánech.

3-

Účast veřejnosti na rozhodování

√ Podklady pro jednání zastupitelstva nejsou zveřejněné na stránce Libereckého kraje.

√ Na internetových stránkáchnení přehled docházky jednotlivýchzastupitelů na zasedáních zastupitelstva.

√ Kraj na nichnenabízí nástroj umožňující zasílání stížností, dotazů a připomínek občanů s následným sledováním odpovědí.

√ Nejsouzveřejněny audiovizuální záznamyz jednání zastupitelstva.

√Podklady pro jednání zastupitelstvanejsou veřejné.

3

Přístup k informacím

√ Zápisy ze zastupitelstvanejsou na webu zveřejněnydo sedmi dnů po zasedání.

√ Není zde ani archiv zápisů těchto zasedání z posledních měsíců a let.

√ Kraj neposkytuje kopie interních pravidelpro hospodaření s movitým a nemovitým majetkem.

√ Na webu není ani zveřejněnvzor žádosti o poskytnutí informací.

1-

Územní plánování

√ Libereckému kraji pouzechybí na webu odkazy naZásady územního rozvoje sousedních krajů.

Ostatní kritéria, jako je zveřejnění zásad územního rozvoje kraj splnil.

4

Příspěvkové organizace a spol. s majetkovou účastí kraje

Liberecký kraj zřizuje domovy důchodců, nemocnice nebo školy.

√ Jejich seznamy jsou neuspořádaně roztroušené ve struktuře stránek, které trpí v tomto směru nejednotností a nepřehledností.

√ Některé odkazy jsou nefunkční.

√ Nelze najítani seznam obchodních společností s majetkovou účastí kraje.

√ Kraj nemá pravidla pro odměňování zástupců kraje v orgánech obchodních společností s majetkovou účastí kraje.

√ Nejsou zveřejněné účetní závěrky obchodních společností ovládaných krajem.