V Libereckém kraji se ročně ztratí kolem 150 kol a průměrná výše škody při jedné krádeži je přes 32 tisíc korun, vyplývá to ze statistik z let 2021 – 2023. Hůř jsou na tom co do výše škody už jenom v Praze a třeba v sousedním Královehradecku bývají ukradená kola oproti Libereckému kraji o polovinu levnější.

„Drobných krádeží levnějších kol meziročně ubylo. Oproti tomu nám ale klienti hlásili škody na dražších modelech. Průměrná škoda u odcizeného kola byla loni téměř 50 tisíc korun,“ popsal celostátní trend Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny.

„Dovolil bych si o tom trochu zaspekulovat,” začal krajský policejní mluvčí Vojtěch Robovský. „Vysoké škody způsobené krádežemi kol v Libereckém kraji velmi úzce souvisí s podmínkami, jaké náš kraj cyklistům nabízí,” myslí si. Podstatnými faktory jsou podle něj v tomto ohledu rozmanitost terénu a specifika tratí. „Liberecký kraj byl svého času prvním, který zpřístupnil určité části Jizerských hor k využití pro cyklisty se speciálně vyrobenými horskými koly,” připomněl Robovský.

Jednalo se vesměs o na míru sestrojené speciály vhodné pro využití na „singltrekových“ tratích. „Tato kola dosahují ceny v řádech desítek tisíc korun. Nejsou neobvyklé ani případy, kdy jejich hodnota přesáhne sto tisíc a více,” dodal. Takto hodnotné kousky se tak zcela pochopitelně dostanou do hledáčku zlodějů.

Zloději se neštítili ukrást kolo pro handikepované

Jedním takovým případem byla například krádež kola Specialized Camber v hodnotě 43 tisíc korun, které zmizelo v roce 2018 z kempu u singletreku v Novém Městě pod Smrkem. Kolo přitom bylo zamčené, pachateli hrozily až dva roky vězení.

Snad ještě méně pochopitelná byla krádež speciálního jízdního kola pro handikepované. „Handbike značky Schmicking odcizil dosud neznámý pachatel ze zahrady rodinného domu ve Svijanech. Odcizením carbonové, speciálně upravené tříkolky, způsobil nenechavec majiteli škodu v hodnotě 70 tisíc,” uvedl ve zprávě v dubnu 2020 policejní mluvčí Vojtěch Robovský.

Možným faktorem, který s krádežemi podle něj souvisí, je také poloha Libereckého kraje v blízkosti hranic s Polskou republikou. „Pachatelé krádeže i s jízdním kolem mohou celkem pohodlně a ve velmi krátké době takříkajíc zmizet za kopečky,” vysvětlil. Pachatelé podle něj bývají jak jednotlivci z řad náhodných kolemjdoucích, tak také skupiny zabývající se právě tímto druhem krádeží.

Kolo vám policisté označí nesmazatelnou značkou

Základní prevencí proti krádeži kola je jeho důkladné zabezpečení a kvalitní zámek. Při parkování kol na ulici je dobré vybírat taková místa, která nejsou odlehlá ani příliš frekventovaná. Pokud je to možné, je dobré bicykl postavit pod kameru. Když kolo i přes tato opatření zmizí, zvyšují šanci na jeho nalezení GPS lokátory a alarmy nebo zapsání do Centrálního registru jízdních kol, které provádí po označení kola policisté či strážníci.

„Předměty značíme na deseti místech gelem s mikrotečkami, který není po zaschnutí vidět,” popsal turnovský strážník Vladimír Hladík. Součástí gelové tečky je číselný kód, který si mohou načíst a v databázi vyhledat policisté i strážníci po celé Evropě. V Česku se tímto způsobem značí drahé předměty jako kola nebo motorky už šestým rokem a technologii dodává několik různých firem.

„Dochází i k tomu, že se kola prodávají na díly, dneska jde typicky o baterie u elektrokol, proto je dobře, že je možné dohledat i jednotlivé díly,” dodal Hladík. Gel pode něj nejde sundat, jedině obrousit, ale to by musel zloděj kolo poničit na všech místech, kde bylo označené.

O forenzním značení jízdních kol. | Video: Adéla Beranová

„Značení většinou dělá městská nebo státní policie, vyhlásí se termín a zájemci mohou přijít,” dodal preventista. K označení stačí mít občanský průkaz a doklad o nabytí značeného předmětu. “Kdo takový dokument nemá, podepíše čestné prohlášení,” řek na závěr Hladík.

Policisté v Česku v posledních letech evidují průměrně asi 4,5 tisíce krádeží jízdních kol za rok. Skutečný počet ukradených bicyklů je ale vyšší. Při jedné krádeži totiž zloději nezřídka zcizí kol hned několik, část poškozených ztrátu vůbec nenahlásí. Do policejních statistik se navíc započítávají jen ty krádeže, u kterých škoda přesáhla 10 tisíc korun. Ostatní jsou evidovány jako přestupky.

Policejní data rozdělují krádeže kol do dvou kategorií podle toho, zda zloděj musel překonat nějakou překážku. V případě, že bylo kolo zamčené v nějaké budově, jedná se o krádež vloupáním, jinak jde o krádež prostou. Kromě policie mají vlastní data i pojišťovny. Podle tiskového mluvčího Generali České pojišťovny Jana Marka se kola nejčastěji kradou ze sklepů, koláren, garáží rodinných domů, méně často pak ze zahrad a výjimečně z balkonů.

Mohlo by vás zajímat: VIDEO, FOTO: Motorkáři si zajeli pro požehnání k bazilice v Jablonném

Žehnání motorek v Jablonném v Podještědí. | Video: Adéla Beranová