Už za několik dní nastane dlouho očekávaný den D, tedy sobota 26. ledna. V sobotu totiž po dlouhých letech nevyjedou do ulic Liberce městské autobusy společnosti BusLine. Firma nyní zajišťuje pro liberecký dopravní podnik zhruba 40 procent autobusových výkonů, před půl rokem ale smlouvu vypověděla. Výpovědní lhůta skončí právě tento pátek.

Cestující se tak musí připravit i na omezení dopravy. „Proběhne drobná změna jízdních řádů. Bude to znamenat drobné prodloužení intervalů na některých linkách a optimalizaci některých spojů,“ řekl Deníku předseda představenstva dopravního podniku Michal Zděnek. Změny v úterý schvalovali liberečtí radní, jejich konkrétní podobu mají představit dnes.

V Liberci tak bude dopravu po dlouhé době zajišťovat dopravní podnik zcela sám. „Nakoupili jsme jedenáct staronových autobusů Mercedes, pět běžných a šest kloubových určené pro páteřní linky,“ připomněl Zděnek. Podniku se podle něj daří lákat i nové řidiče. „Máme plně obsazené kurzy, trend je příznivý,“ dodal.

Smědava je výchozím místem pro běžkařské trasy. Ilustrační foto.
Smědavu okupují lyžaři, obce chtějí další parkoviště

Mnohem komplikovanější situace ale panuje v sousedním Jablonci. Tam totiž BusLine zajišťuje úplně všechny výkony. Ani několik dní před koncem výpovědní lhůty není jasné, jak bude doprava na Jablonecku fungovat. Vedení dopravního podniku vypsalo na nového subdodavatele tendr, ten se ale zadrhl kvůli námitce u antimonopolního úřadu.

Tamní dopravní sdružení mezitím poptávalo autobusy po vlastní ose. „Poptali jsme tři společnosti. Arriva se nám nevyjádřila, Autobusová doprava Podbořany nemá kapacitu. Ve hře je jedině dopravce BusLine,“ uvedl předseda dopravního sdružení Tomáš Levinský. Smlouva ale zatím uzavřená není.

Včera se pak zástupci dopravního podniku a dopravního sdružení dohodli, že připraví společnou dohodu o ukončení spolupráce. „Svěřili jsme to právníkům, dohoda by měla být na stole ve středu, nejpozději ve čtvrtek,“ řekl Levinský.

„Konec BusLinu bude změna. Liberec ale nebude vydíratelný“

Šéf představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Michal Zděnek nastoupil do vedení firmy jako „krizový manažer“ po loňském policejním zásahu a odvolání představenstva tvořeného politiky. Od léta je jeho hlavní starostí zajištění dopravy po 25. lednu. Nyní otevřeně mluví o tom, že počítá s tím, že Jablonec dopravní podnik na konci týdne opustí.

V liberecké MHD po letech končí firma BusLine. Co to bude pro podnik znamenat?
Bude to pro nás velká změna, všechno budeme jezdit sami, pouze našimi autobusy a s našimi řidiči. Tím, že přijdeme o subdodavatele, ale nemůže být Liberec jako hlavní akcionář už nikým vydíratelný. To vnímám jako velké vítězství.

Nehoda na přejezdu ve Vratislavicích
Ve Vratislavicích se srazil vlak s náklaďákem, škoda je přes 25 milionů

Je to vítězství i v Jablonci, kde dopravní podnik dost možná přestane dopravu zajišťovat?
Provozně nám tím ubude spousta starostí, ekonomicky nám ta spolupráce nepřinášela vůbec nic. Byli jsme mezi mlýnskými kameny, na jedné straně subdodavatel, na druhé objednatel.

Takže to vnímáte jako dobrou zprávu?
Přijde mi logické, že si dopravní sdružení chce dopravu nakoupit napřímo. Jenom je potřeba vypořádat vztahy, které mezi námi stále jsou. Dopravní sdružení nám dodnes dluží mnoho peněz, tyto pohledávky je potřeba vyřešit a pak se můžeme normálně rozejít. (Dopravní sdružení oprávněnost milionových pohledávek za takzvaný přiměřený zisk rozporuje – pozn. red.)

V jaké je podnik finanční kondici?
Není úplně ideální. Vloni nám nebyla vyplacena dotace v řádu desítek milionů, zvýšili jsme proto zadluženost firmy a snažíme se obracet každou korunu dvakrát.

Chystáte opravy tratí?

Dvě rekonstrukce, na Soukenném náměstí a v Lidových sadech, jsme vloni museli odsunout. Letos už se opravdu udělat musí. Žádné další velké investice ale nechystáme. Představte si podnik jako dům, kde hoří střecha a padají okna z pantů. To asi budete řešit dřív než rozbitý kávovar.