Desítky a o víkendu i stovky bruslařů našly působiště svého vyžití na skvěle upravené silnici vedoucí z Mníšku do Oldřichova v Hájích,
Jenže si zřejmě většina z nich neuvědomuje, že téměř tříapůlkilometrový úsek není klasickou cyklostezkou a inline dráhou, ale zůstala místní obslužnou komunikací. A mnozí z nich nabyli dojmu, že mají absolutní přednost. Chodci tak mají strach se na silnici vydat.

„Přímo u cesty, po které se prohánějí cyklisté a bruslaři, je spousta domů. Já tam jezdím na návštěvu za příbuznými a dostala jsem se do situace, že jsem se pět minut marně pokoušela se svou tříletou dcerkou silnici přejít. Courají se jeden za druhým a ani je nenapadne, že by nás třeba pustili,“ popisuje situaci Petra Kolářová z Liberce.

A to je v Oldřichově občas. Místní mají daleko bohatší zkušenosti. „Především bruslaři vůbec nepřemýšlejí, že cesta není jen jejich. Nejenom že v nepřehledných zatáčkách jezdí uprostřed, a tím může snadno dojít ke srážce s autem, i když vůz pojede velmi pomalu, ohrožují i samotné chodce. A to zejména ti, kteří ještě při bruslení používají navíc hůlky.

Naprosto bezohledně a nekontrolovaně se s nimi ohánějí a je jim jedno, že někdo jde po silnici,“ líčí každodenní obrázek, který se Oldřichovským naskýtá, devatenáctiletá Jana Práčová. Přehled má o situaci výborný díky tomu, že bydlí v jednom z domů, které stojí přímo u cesty, kterou bruslaři hojně využívají.

Své o tom ví i místní starosta Jaromír Tichý. Sám se stal terčem nevybíravých poznámek na jeho adresu od jedné bruslařky, která se musela vyhnout jeho autu, když u silnice řešil pracovní záležitosti. „Celý úsek, který propagujeme jako místo vhodné pro inline bruslení, je označené dopravní značkou Obytná zóna. Na to i upozorňujeme v trojjazyčných letáčcích, které jsme vydali,“ uvádí oldřichovský starosta.

Podle této značky tak mohou chodci a děti využívat celou šířku komunikace, ovšem samozřejmě musí umožnit vozidlům průjezd. Auta zde mohou jezdit maximálně dvacetikilometrovou rychlostí. „Původně jsme se obávali, že bude docházet ke kolizím vozů. Tak tomu není a skutečně největší nebezpečí momentálně představují bruslaři, zejména pak ti s hůlkami,“ souhlasí Jaromír Tichý.

Martin Sepp, krajský radní pro dopravu pak upřesnil, že se všichni, tedy chodci, cyklisté, bruslaři i řidiči musí chovat podle pravidel silničního provozu. „Jediné, co nám momentálně zbývá, je doufat, že bruslaři si toto uvědomí a budou se chovat zodpovědně a ohleduplně,“ doplnil oldřichovský starosta. Jak poznamenal, jinak by se do budoucna mohlo stát, že bude obec nucena požádat o pomoc státní polici, aby na silnici hlídkovala. „Vsadím se, že kdybychom zde měřili rychlost, všechny auta se vejdou do limitu, většina bruslařů a cyklistů však ne,“ míní starosta.