„Dne 14. září 2018 jsme uspořádali rozsáhlé ústní slyšení se zúčastněnými stranami. Rozhodli jsme, že zakázka nemůže být přidělena,“ informoval na svém webu kontrolní orgán Vergabekammer des Freistaates Sachsen, tedy jakýsi saský tribunál pro veřejné zakázky se sídlem v Lipsku. Důvodem má být údajné nesplnění kvalifikačních požadavků.

Rozhodnutí tribunál vydal na konci října, odvolat se proti němu bylo možné do 14 dnů k odvolacímu soudu v Drážďanech, což podle dostupných informací původní vítěz učinil. Nyní se bude čekat na rozhodnutí soudu. Dotčená zakázka zahrnuje tři tratě v česko-německém příhraničí. Boj se vede o linky z Drážďan přes Budyšín do Zhořelce (Görlitz), z Drážďan přes Žitavu do Liberce a také o linku z Liberce přes Hrádek, Žitavu a Varnsdorf do Seifhennersdorfu.

Na zakázce se podílí několik objednatelů německé dopravní svazy ZVON a ZVOE, a také Ústecký a Liberecký kraj. Podle Pavla Blažka z firmy KORID LK, která má dopravu v Libereckém kraji na starosti, nelze další vývoj odhadovat. „S objednateli budeme diskutovat o dalším postupu,“ předeslal Blažek.

Času přitom není nazbyt, stávající smlouvy končí už v prosinci roku 2019, poté už by měl na většinu tratí vyjet nový vítěz. Na lince z Liberce do Seifhennersdorfu se pak má změna dopravců odehrát až v prosinci 2020. „Nyní můžeme pouze obecně ubezpečit, že by nepřetržité zajištění dopravních služeb tímto vývojem nemělo být v ohroženo,“ uvedl Blažek.

Ke střídání dopravců může dojít také na trati z Liberce přes Českou Lípu do Děčína, kde nyní jezdí České dráhy. Ústecký kraj ve spolupráci s Libereckým poptal všechny české železniční dopravce, aby podali nabídku na zajištění dopravy na několika tratích v Ústeckém kraji, z nichž dvě zasahují i do kraje Libereckého. Zájem projevilo pět dopravců.

S tím, který podá nejzajímavější nabídku, chtějí kraje uzavřít smlouvy rovněž od prosince 2019. „Kraj nepožaduje nutně nově vyrobené vlaky, ale musí být vybavené klimatizací, zásuvkami na wi-fi, podmínkou také bylo, aby vozy byly nízkopodlažní,“ uvedla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

O vítězi rozhodnuto není, nejprve se hovořilo právě o Die Länderbahn, kraje ovšem jednají i s dalšími zájemci. „Nyní čekáme na potvrzení závaznosti podaných nabídek,“ dodala Fraňková.