Až o několik set korun může mít levnější povinné ručení na auto řidič z Turnova před řidičem z Liberce. Proč? Pojišťovny totiž stále využívají policejních statistik nehodovosti, podle kterých vypočítávají výši pojistného. Můžete tedy být ten nejlepší šofér, pokud ale bydlíte ve „smolném" okrese, kde se více bourá, nebude vám to při uzavírání pojistky nic platné.

Nehodovost ve všech okresech země sleduje od roku 2008 například ČSOB Pojišťovna. „Liberecký kraj patří spíše k oblastem s dobrými řidiči. Jejich škodní frekvence není zdaleka tak vysoká jako například u řidičů z Prahy či Ostravy. Zřejmě nejlépe jsou na tom z tohoto pohledu řidiči s okresu Semily," potvrdil mluvčí ČSOB Petr Milata. Zdůraznil ovšem, že nejde o jediné kritérium, podle kterého se sestavuje cena povinného ručení.

„Ta je postavena primárně na charakteristikách řidiče, zejména na tom, zda bourá či nebourá, věku, místu bydliště. Z charakteristik vozu je brán v úvahu výkon motoru. To zjednodušeně řečeno znamená, že čím lepší řidič, tím nižší cena," konstatoval.

Podobnou matematiku při výpočtech používají i ostatní pojišťovny. I je zajímá, kde řidič bydlí.

„Můžeme říci, že srovnatelný klient bude v Praze platit víc než v méně rizikových regionech, jako je právě Liberecký nebo Karlovarský kraj. Rozdíl může činit tři až pět procent," uvedl Milan Káňa, mluvčí Kooperativa pojišťovny. Ta považuje Liberecký kraj za poměrně bezpečný.

„Každoročně zde zaznamenáváme cca dva a půl tisíce škod z povinného ručení za cca padesát šest milionů korun. Nejhorším regionem je Praha, naopak nejbezpečněji jezdí dle našich statistik řidiči v Karlovarském kraji. Zde každoročně evidujeme cca jeden tisíc šest set škod za třicet osm milionů," dodal Káňa.

POČET NEHOD

Řidiči z kterých okresů bourali 
v prvním pololetí 2012 nejvíce 
a kteří naopak nejméně
Jablonec nad Nisou 7,12 %
Zlín 5,91 %
Liberec 5,10 %
Ústí nad Labem 5,05 %
Pardubice 4,09 %
Česká Lípa 3,91 %
Mladá Boleslav 3,55 %
Semily 2,89 %
Havlíčkův Brod 1,95 %
Zdroj: ČSOB

Částečně využívá statistiky nehodovosti i Česká pojišťovna. Při tvorbě své cenové politiky jim ale nepřikládá takovou váhu. „Pro nás při výpočtu ceny hraje roli celá řada faktorů, k těm základním pak patří zejména věk řidiče a velikost sídla," uvedl Jan Marek, mluvčí ČP.

Právě velikost sídla je pro drtivou většinu pojišťoven limitujícím faktorem pro stanovení výše pojistky. Toto hledisko zohledňuje míru rizika nehody v souvislosti s hustotou provozu. Zaklíná se jím ještě pojišťovna Wüstenrot nebo Axa.

Segmentace řidičů nikoliv podle toho kde bydlí, ale podle počtu jimi způsobených nehod, využívá Allianz pojišťovna. Její mluvčí Václav Bálek tvrdí, že je to spravedlivější metoda.

„Auto může být hlášené v Brně, jezdit může po Praze a řidič má trvalé bydliště v Plzni. A nehoda se stane v Kladně. Auta zkrátka jezdí a nelze vycházet z toho, kde jsou zaparkována. Pokud touto okresní lokalizací v rámci bonusu někdo operuje, pak nejde o pojistnou matematiku, ale o marketing," rýpl si do konkurence Bálek.