Chceme se dohodnout, tak se dá shrnout závěr prvního setkání pracovní skupiny, která má posoudit opravu silnic na Frýdlantsku. Jde o vybrané úseky, které jsou zahrnuty do projektu „Od zámku Frýdlant k zámku Czocha," opravovat se má tedy jak u nás, tak v Polsku. Zatímco v Polsku je klid, na Frýdlantsku to vře. Boj se vede kvůli alejím, které jsou podél silnic a kterým hrozí kácení. Původně se mluvilo o tom, že má padnout téměř jeden tisíc stromů. Teď to ale vypadá, že číslo bude mnohem nižší. Pracovní skupina se dohodla, že každou z dotčených alejí posoudí během čtrnácti dnů přímo na místě. „Projdeme si všechny úseky v terénu a teprve pak se bude sedět nad jednotlivými plány a budou se hledat cesty, jak ty projekty upravit," uvedl Zbyněk Vlk z iniciativy Zachraňme aleje.

„Měli jsme největší obavy z toho, že už probíhají některá stavební řízení. Tudíž jsme se obávali, že pracovní skupina už de facto nebude mít žádný prostor k jednání. Ale ukázalo se, že stavební řízení sice běží, ale projekty se mohou v průběhu upravovat." Podle kraje jako investora není zatím vydáno žádné povolení ke kácení. „Je třeba si jednotlivé úseky prohlédnout a říct si, které jsou problematické a které ne. Nejvíce spornými jsou zřejmě úseky Raspenava Krásný Les a Nové Město pod Smrkem Horní Řasnice. Dolní Řasnice Srbská je omezená zase tím, že na jedné straně je opěrná zeď a na druhé domy," řekl hejtman Martin Půta.

Najde se kompromis?

Alej mezi Raspenavou a Krásným Lesem se zachránit asi nepodaří. Kvůli bezpečnosti se tam má silnice rozšířit. „Ostatní vozovky už by měly zůstat ve stejné šířce jako jsou teď. Tím pádem tam těch šancí, jak zabránit kácení, je mnohem víc," dodal Vlk. Zda je optimismus na místě ale ukáží až terénní šetření. Na obhlídkách budou vždy zástupci starostů, investora a iniciativy Zachraňme aleje.

Podle starosty Kunratic Milana Götze se první jednání pracovní skupiny neslo v racionálním duchu. „Jsem za to rád, protože ve finále nám jde o totéž. Opravit silnice a ochránit stromy, popřípadě vysázet nové aleje. Řekl bych, že je vykročeno správným směrem a že kompromis se najde." V Kunraticích už se s projektanty na kácení, respektive nekácení alejí dohodli. „Vyloženě jsme si řekli, které stromy necháme pokácet a které chceme zachovat a také jsme se dohodli na náhradní výsadbě. O té ale budeme ještě dál jednat," podotkl Götz.

Rovněž zástupci Frýdlantu a Nového Města na pátečním jednání pracovní skupiny navrhli konkrétní lokality, ve kterých by mohla proběhnout náhradní výsadba nových alejí. „Domluvili jsme se s Agenturou ochrany přírody a krajiny, že ta místa v listopadu posoudí, zda jsou k výsadbě nových stromů opravdu vhodná a pak bychom příští rok požádali o dotace," upřesnil starosta Frýdlantu Dam Ramzer.

Iniciativa Zachraňme aleje na jednání několikrát zdůraznila, že rozhodně nechce zabránit opravám silnic. „Zároveň je patrné, že ani kraj nechce projekt prosazovat stylem buď a nebo. Protože kdyby se o tohle snažil, tak se může stát, že kvůli různým odvoláním a lhůtám na vyřízení by se nestihla včas podepsat smlouva s Poláky, tudíž obě strany mají velký zájem spolu jednat," doplnil Vlk.

Další jednání proběhne ve Frýdlantu 26. října a mělo by už přinést konkrétní výstupy. Iniciativa Zachraňme aleje chce rovněž rozdmýchat debatu o alejích jako významném krajinotvorném prvku Frýdlantska. Aleje totiž nejsou jen podél silnic, které se mají opravovat, ale i na dalších místech. Péče o ně je ale vesměs špatná, respektive žádná. I to by chtěli aktivisté do budoucna změnit.