Jizerské hory, které lákají svými upravenými tratěmi především milovníky běžeckého lyžování po celou zimu, nabízejí totiž vyžití po celý rok. A od jara do podzimu nejenom pěším turistům, ale i těm, kteří šlapou do pedálů.

Značná část tras, které jsou vhodné nejenom pro cyklistiku, ale i pro oblíbené kolečkové brusle, vede po Jizerské magistrále. Ta sama o sobě má v současné době trasy o celkové délce 155 kilometrů. Jejich velká část vede po upravených cestách, které jsou vhodné právě i pro cyklistiku.

„Celková návštěvnost Jizerské magistrály v období jaro, léto a podzim se vyrovná svou návštěvností zimnímu období,“ uvádí na svých webových stránkách Jizerská, o.p.s., kterou založila obec Bedřichov.

Jizerská, o.p.s. je nezisková organizace, která sedmým rokem upravuje lyžařské běžecké stopy pro návštěvníky Jizerských hor. „V současné době probíhá jednání s dalšími subjekty. Cítíme totiž, že když hory naše společnost používá, chtěli bychom se i spolupodílet na péči o ně. Domlouváme se například s Lesy České republiky, že bychom alespoň částečně upravovali okolí tras pro cykloturisty,“ vysvětlila Milena Jelínková, ředitelka Jizerské o.p.s.

Pokud se budou turisté chtít při návštěvě Jizerských hor občerstvit, nebo dokonce zde přespat, soukromníci jim zde nabízí širokou škálu kiosků, restaurací a ubytovacích zařízení ať již přímo v horách nebo v přilehlých obcích.

„Mezi turisty jsou velmi oblíbené kiosky Na Knajpě nabo Na Hřebínku. Oba dva provozují majitelé celoročně,“ uvedla příklad Milena Jelínková. Podle pravidelné návštěvnice z Liberce, Jany Horákové, mají Jizerské hory výhodu v rozmanitosti tras.

„Jezdím na kole do Jizerek téměř každý víkend. Někdy vyrazím sama, někdy i s dětmi. Podle toho potom vybírám náročnost trasy. Myslím, že je z čeho vybírat,“ pochválila možnosti hor Jana Horáková. Kromě toho se jí zamlouvá i fakt, že na cestu do Bedřichova, odkud do hor vyjíždí, může využít takzvaných cyklobusů. To jsou autobusy, které ČSAD Liberec nasazuje každý rok v sezoně pro svoz cykloturistů.

„To je fajn, protože ne všichni turisté jsou schopní vyjet na kole třeba z Liberce až nahoru, a když už ano, pak by jim asi nezbyly síly na výlet samotný. Takhle se tam dostanou pohodlně hromadnou dopravou a nemusí zatěžovat přírodu svými auty,“ dodala Jana Horáková.

Cykloturistika aktuálně prožívá své znovuzrození

Praha/ Česká republika konečně přišla na to, jak důležité je připravovat podmínky pro rozvoj cyklodopravu. Pochopila, že kolo „nesmrdí“ a neucpává silnice. A hned je to znát. V poslední době se začaly české cyklotrasy i cyklostezky výrazně rozrůstat. A v letech následujících tomu nebude jinak. „V rámci přípravy na čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie pro období 2007 - 2013 byla zapracována cyklistická doprava do všech důležitých strategických materiálů, takže lze předpokládat, že v tomto období dojde k dalšímu rozvoji cyklotras a zejména cyklostezek,“ řekla Deníku Kateřina Mátlová, vedoucí oddělení komunikace a zahraniční spolupráce v cestovním ruchu Ministerstva místního rozvoje ČR. Cyklotrasy by v budoucnu měly být bezpečnější, měly by co možná nejméně vést po klasických pozemních komunikacích, a tím pádem se co možná nejméně dotýkat motorové dopravy.

A když už po takových cestách vedou, měly by mít tyto komunikace zvláštní pruh, který je určený pouze pro cyklisty. Stejně tak síť cyklostezek ve městech se bude – hlavně kvůli bezpečnosti provozu – rozrůstat. Někde už tato síť funguje, například Pardubice jsou stezkami dokonale propojené, ale v Praze je situace pořád špatná. Cestování na kole by každopádně mělo být v blízké budoucnosti čím dál pohodlnější. (dvo)