„Doufáme, že ty změny budou dočasné. Věříme, že se to dřív nebo později vrátí do původní podoby, určitě se budeme snažit, aby ten čas byl co nejkratší,“ uvedl v lednu liberecký primátor Jaroslav Zámečník (Starostové). Teď už ale navrácení do původního stavu vedení města neplánuje.

Změny se v lednu dotkly především linky 12 na největší sídliště Rochlice. Dopoledne tu nyní místo šesti autobusů za hodinu jezdí pět, o víkendech pak místo čtyř spojů jen tři, tedy jen jednou za dvacet minut. Intervaly se prodloužily i na linkách 21, 22 nebo 25. „Tenkrát jsme to chápali, jinak to nešlo. Teď už je ale osm měsíců poté dostatečná doba na to, aby město situaci vyřešilo,“ kritizuje opoziční zastupitel Josef Šedlbauer (Změna).

Podle primátorova náměstka Jiřího Šolce (Starostové) si podnik dokázal s odchodem BusLinu poradit úspěšně. „Dokázali jsme sice za skrovných prostředků koupit ojeté autobusy z Prahy, dokázali jsme enormním úsilím najmout alespoň dostatečný počet řidičů. Teď nastala doba, že bychom se k tomu komfortu mohli vrátit. Ten komfort ale nerozumějte tak, že otrocky vrátíme jízdní řády tam, kde byly,“ řekl Deníku Šolc.

Šolc argumentuje tím, že se žádné výraznější problémy ani při osekaných jízdních řádech neprojevily a že město na proškrtané linky nasadilo nově pořízené kloubové autobusy, které pojmou více lidí. „Zjistili jsme, že je vhodnější nasadit jeden kapacitnější autobus než jezdit s dvěma poloprázdnými,“ uvedl Šolc.

Podle Šedlbauera ovšem nejde jen o kapacitu, ale také frekvenci spojů. „Takto veřejná doprava cestujících nefunguje. To bychom nakonec mohli mezi centrem a Rochlicemi vypravit třikrát denně vlak, teoretická kapacita by zůstala, ale MHD to není,“ uvedl.

Podle Šolce si magistrát nechal zpracovat studii současného stavu, se kterou příští měsíc seznámí radní a zastupitele. Studie prý ukázala, že žádné dramatické změny v jízdních řádech nejsou potřeba. „Dramatický zásah do jízdního řádu změní lidem návyky. Byli zvyklí, že dítě jezdí do školy tehdy a tehdy, proto vstává tehdy a tehdy, musí si vyčistit zuby tehdy a tehdy,“ popsal Šolc.

Město je podle něj připraveno dělat dílčí úpravy. „Celý rok sledujeme vytíženost spojů, podle kterých řády upravujeme,“ dodal. Takto například dopravní podnik v dubnu zavedl tři nové dopolední spoje do oblasti rochlického domu s pečovatelskou službou. Právě ten zůstal mimo špičku zcela bez obsluhy, což tamní starší obyvatelé kritizovali.

Podobně také podnik od září kvůli větší kapacitě nasadil na většinu spojů linky 25 zmiňované kloubové autobusy z Prahy. Ty byly původně zakoupené kvůli tramvajové výluce, jejich nevýhodou je, že nejsou nízkopodlažní.

Podle Šedlbauera se zhoršená kvalita veřejné dopravy dotýká nejen cestujících, ale i řidičů aut, kteří kvůli odlivu cestujících do automobilů ve výsledku stojí v delších kolonách. „Budu na tuhle hloupost upozorňovat v zastupitelstvu i v dopravním podniku tak dlouho, dokud to nepochopí i ti radní, kteří tramvají nebo autobusem asi nikdy nejeli,“ uzavřel.