Města jsou zahlcená automobily, které lidé využívají při cestách do práce. Na tento životnímu prostředí neprospívající fakt má upozornit kampaň Do práce na kole, jež v úterý odpoledne odstartovala v Liberci společnou cyklojízdou v dánském stylu.
„V Kodani jezdí do práce na kole skoro každý úředníci v oblecích, sekretářky v lodičkách, dělníci v montérkách, hudebníci s nástroji," vyzval k účasti Pavel Matějka, předseda Cyklistů Liberecka.
V Dánsku se na kolo pohlíží jako na vysavač, každý ho má a používá. „U nás máme dokonce víc kol než lidí. Jízda do práce na kole je totiž efektivní způsob dopravy ve městě, kde je málo místa. Zároveň člověk dělá něco pro zdraví," nechal se slyšet zástupce dánského velvyslanectví v Praze Jess Moller Knudsen.
Jak dále uvedl, jízda na kole je levnější, co se týče výstavby infrastruktury. „Kilometr cyklostezky vyjde v přepočtu na 3,25 milionu korun. Za kilometr dálnice ale stát (město) zaplatí 300 milionů korun. A kilometr metra vyjde dokonce na 3 miliardy korun," doplnil Knudsen.
V Liberci se na cyklostezkách pracuje, síť se rozšiřuje. Ovšem s automatickými stanicemi s jízdními koly (systém sdílení kol), které jiné evropské země nabízejí, v Liberci nelze počítat.
„V Liberci něco takového nechystáme. Oslovili jsme dopravní podnik, aby to zkusil, ale ten má jiné starosti," reagoval náměstek primátorky Liberce a cyklista Jiří Rutkovský (USZ).
V rámci kampaně Do práce na kole probíhá také soutěž, jejíž pravidla jsou k dispozici na www.dopracenakole.net.