O čem se v Liberci šuškalo už dlouhé měsíce, je nyní potvrzeno. Do Prahy už se s libereckým dopravním podnikem nesvezete. Hlavní město bude od ledna dostupné už jen se žlutými autobusy Student Agency. O likvidaci linky se mluvilo od konce října, kdy informaci jako první zveřejnil Liberecký deník.

Důvodem konce linky je podle představenstva DPMLJ – které o tom rozhodlo – její prodělečnost. Ročně generovala ztrátu 2 miliony korun. „Nejsme první, kdo konkurenci Student Agency neustál, nepoprali se s tím ani jiní, úspěšnější hráči než my. A není naší povinností provozovat linku, která je ztrátová a navíc je jenom naší doplňkovou hospodářskou činností," komentoval předseda představenstva dopravního podniku Roman Šotola (ČSSD).

Obsazenost byla hraniční

Ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar argumentuje, že obsazenost linky při stávajících konkurenceschopných cenách ve vazbě na hospodářský výsledek byla natolik hraniční, že bylo nutno přijmout toto opatření.

„Jsme organizací, která plní veřejnou službu, tou je městská hromadná doprava. Hospodaříme s městským příspěvkem, který je každý rok nižší. Nemůžeme konkurovat velkým subjektům jako je Student Agency. Ti v rámci konkurenčního boje nasadili nejmodernější vozy," zdůvodnil Wejnar, proč podnik prohrál boj se žlutými autobusy.

Podle jeho slov se zrušení nijak nedotkne cestujících, neboť se podnik domluvil se Student Agency, která zrušené spoje DPMLJ vysupluje vlastními. „Ve špičkových časech posílíme od 2. ledna 2013 spoje v každém směru tak, aby de facto zůstal zachován stávající rozsah spojení," potvrdil Aleš Ondrůj, ředitel komunikace skupiny Student Agency.

Zánik se nelíbí opozici

Zánik linky do Prahy se ale vůbec nelíbí liberecké opozici. Ta jej kritizovala už v minulosti a teď prý jen došlo na jejich slova.
„Zrušení linky je přímým důsledkem neschopnosti vedení dopravního podniku a jeho představenstva, kde sedí liberečtí zastupitelé Kittner, Václavík, Rutkovský a Šotola. Sám jsem tuto linku pro cesty do Prahy používal ale mám pocit, že ji nikdy nevyužívali ti, co o ni rozhodovali. Jinak by si třeba všimli, že na odjezdovém stanovišti v Praze DPMLJ neudělal téměř nic proto, aby získal cestující, a pokud ano, tak amatérsky," tvrdí Jan Korytář (ZpLK), liberecký exprimátor a dnes opoziční zastupitel.

Stav, kdy linka prodělává, bylo podle jeho slov možné řešit částečným zvýšením jízdného, ke kterému stejně dojde, ale již z něho nebude profitovat DPMLJ, ale Student Agency. „Žlutými autobusy jezdím také, ale zrušení linky do Prahy vnímám jako strategickou chybu a jen mohu doufat, že nešlo o promyšlený záměr," dodává Korytář.