První vlna nákupů na svátky probíhá týden před Velikonocemi, kdy se zákazníci zásobují suchými a trvanlivými potravinami určenými zejména na pečení. Nákup čerstvých potravin, velikonočního pečiva, sladkostí pro koledníky a alkoholu si nechávají na dny bezprostředně před svátky.

„Za potraviny na svátky zákazníci neváhají utratit více peněz než obvykle. Dávají přednost kvalitnějším a dražším potravinám a kladou důraz na čerstvou jarní zeleninu. Stále častěji pak rozlišují drobné dárky pro členy rodiny a blízké známé, pro něž pořizují značkové sladkosti a kvalitnější alkohol, a koledu pro koledníky, kteří za hodování dostanou spíše neznačkové výrobky nebo levnější alkohol,“ říká Miroslav Černý, vedoucí oddělení zákaznických průzkumů Tesco.

V období Velikonoc stoupá prodej alkoholu o 30 – 35 % oproti celoročnímu průměru, zákazníci si do svých nákupních košíků nejčastěji vkládají tuzemák, vodku, griotku, mléčné a vaječné likéry. Roste také poptávka po absintu. Přibližně o 20 % pak roste i prodej masa, zejména druhů spojených s jarní sezónou, tj. uzeného a stále oblíbenějšího jehněčího a telecího.

Z velikonočních sladkostí určených na koledu zákazníci nejvíce dávají přednost čokoládovým zajíčkům, kterých se prodá přibližně 350 000 kusů, a čokoládovým vajíčkům, jichž se prodá zhruba 450 000. Nejprodávanějším pečivem jsou pak mazance, hned za nimi beránci. Zákazníci si v poslední době zvykli nakupovat i velikonoční výzdobu, například pomlázek se v Tescu prodá kolem 40 000 kusů.