Nová služba bude od příštího roku postupně koordinovat vlakové i železniční spoje, které v kraji provozuje hned několik autobusových dopravců i České dráhy. Do projektu by měly být v první fázi zapojeny regionální autobusy společností BusLine, ČSAD Liberec, ČSAD Česká Lípa, COMPAG CZ a vlaky Českých drah.

Cílem je postupně zahrnout do služby i ostatní dopravce železniční a regionální autobusové dopravy. „V případě zájmu je možné integrovat do dispečinku i městskou hromadnou dopravu," doplnil krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.

Jak bude systém fungovat?

„Informace o tom, kde se pohybují vozidla v reálném čase, budou mít k dispozici řidiči jednotlivých spojů, výpravčí i dispečeři na železnici," popsal ředitel společnosti Korid Jiří Hruboň. Pracoviště bude sloužit i jako kontaktní místo pro objednávku radiobusů.

Od května příštího roku pomocí tabletu nebo chytrého telefonu cestující zjistí nejen jízdní řády, jako dnes, ale i aktuální informace o příjezdu do libovolné zastávky včetně případného aktuálního zpoždění a skutečného nasazení bezbariérově přístupných vozidel.

Na přelomu roků 2016 a 2017 se předpokládá zahájení nepřetržitého provozu centrálního dispečinku. „Jeho pracovníci budou moci řešit veškeré mimořádné události v dopravě jako třeba dopravní nehody nebo sněhovou kalamitu a minimalizovat jejich dopady na cestující," doplnil Hruboň.

Kraj si od nové služby slibuje zvýšený zájem o cestování veřejnou dopravou. „Vidím v tom kvalitativní posun. Veřejná doprava stojí kraj ročně půl miliardy, což je 20 procent všech peněz od daňových poplatníků. Pevně věřím, že se v Libereckém kraji dočkám aplikace, kterou mám ve svém mobilním telefonu staženou z Bruselu. Když si ji otevřete, tak vidíte, která zastávka je nejblíž, za jak dlouho tam přijede která linka a kam jede," řekl k novince liberecký hejtman Martin Půta.

Veřejnou dopravu využije ročně v Libereckém kraji asi 25 milionů lidí. Kraj dává do dopravy 614 milionů korun, z toho 93 milionů získá od státu, 25 milionů připlácejí obce. Tento rozsah by měl být zachován i v příštím roce.