Na základě zjištěných chyb inspektoři zakázali dokonce prodej téměř dvacet tisíc kusů zboží v celkové hodnotě za pět milionů korun. Jenom na území Libereckého a Ústeckého kraje byl tento zákaz vydán na 3112 výrobků v celkové hodnotě za 932 735 korun.

Severočeská oblast se tak zařadila na třetí místo v rámci republiky co do množství vydaných zákazů prodeje zboží. Ve 142 případech inspektoři vydali protokoly k zahájení správního řízení.

Padly i pokuty za sto tisíc korun

„Četnost zjištění ve srovnání s rokem 2006 sice poklesla, přesto v rámci 3262 provozoven kontrolovaných obchodních řetězců byla porušení zjištěna v plné čtvrtině. Při průběžných kontrolách výprodejních akcí inspektoři zjistili nejčastěji prodej výrobků za ceny vyšší, než jaké byly při seznámení spotřebitele s cenou u zboží uvedeny, chybějící údaje o ceně výrobků po slevě, odpočty slev uvedených v procentech byly zákazníkovi účtovány až při placení,“ uvádí se ve zprávě ČOI o výsledcích kontrol v roce 2007.

Inspektoři prováděli také kontrolní nákupy. Uskutečněno bylo 1879 nákupů v obchodních řetězcích a předraženo bylo celkem 173 nákupů. Nejvíce nákupů prodejci nesprávně účtovali v provozovnách řetězců v Karlovarském kraji – 23 procent.

Nejvyšší míru předražení – v průměru o 10 korun na 100 korun (10,3 procenta), zjistili inspektoři na Ostravsku. V Libereckém a Ústeckém kraji bylo provedeno celkem 338 těchto nákupů, z nichž předraženo bylo 9,2 procenta.

Nejvyšší udělené pokuty ČOI se vyšplhaly na částky ve výši sto tisíc korun. Inspektoři je uložili za nesprávné účtování a klamání spotřebitele a neposkytnutí informací o výrobku.

Ceny prověřují i obchody

Právě na tyto nedostatky si nejčastěji stěžují i zákazníci. „Několikrát se mi stalo, že jsem si vybrala v obchodě výrobek u kterého byla uvedena cena připevněná na regálu. U kasy jsem se nestačila divit, že se účtovaná cena odlišuje. Často se s tím setkávám hlavně při výprodejích,“ říká zákaznice libereckých velkoobchodů Zuzana Broulíková.

Právě na kontroly těchto nedostatků se mnoho provozovatelů řetězců cíleně a pravidelně zaměřuje.

„Kvalita nabízeného zboží je pro nás klíčová. Snažíme se o to, abychom zákazníkovi poskytovali zboží nejlepší kvality za dostupné ceny a abychom jim zajistili příjemné nákupy. K tomu se samozřejmě pojí i poskytování informací o zboží, uveřejňování cenovek s názvem zboží a jeho cenou. U každého zboží je uvedena regálová etiketa, kde jsou tyto informace uvedeny,“ uvádí mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková.

Kromě toho obchodní řetězec poskytuje ve svých obchodech speciální službu, a to cenové skenery. Když k nim zákazník přiloží EAN kód výrobku, zobrazí se na displeji název výrobku a jeho aktuální cena. Tak může zákazník zkontrolovat cenu výrobku i potom, co opustí regál s tímto zbožím.

„Ceny neustále kontrolujeme také prostřednictvím ručních čteček. Když přicházíme s novou akcí, během které se mění ceny několika desítek výrobků, snažíme se je změnit v co nejkratším časovém úseku a v časech s nízkou návštěvností, například během noci. Pokud přesto zákazník objeví nesrovnalosti, může se obrátit na pult s informacemi, kde zákazníkům pracovníci pomohou vyřešit veškeré jejich dotazy, připomínky nebo stížnosti,“ doplnila ke kontrolám cen v Tescu Jana Matoušková.