O tomto tématu si na besedě v libereckém Knihkupectví a antikvariátu Fryč povídal s diváky známý novinář, publicista, mediální odborník a pedagog Karel Hvížďala.

„V čase krize vydrží jen ti nejsilnější. A jestliže dojde k tomu, že zbylá média si rozebere jen několik společností, pak se k lidem mohou dostávat jen některé, třeba i zkreslené informace. Pak vznikne prostor pro manipulaci s lidmi a veřejným míněním, což už je ohrožení demokracie jako takové,“ zdůraznil.

V krizi dávají lidé přednost kvalitě

Finanční krize už nyní dolehla na média ve světě, a podle Karla Hvížďaly se šetřit začíná i v tuzemsku. Jako příklad uvedl Mladou frontu Dnes, která snížila počet sešitů a propustila kolem osmdesáti redaktorů. „První mediální krize přišla v době, kdy se inzerce odlila z papírových novin do televizí. Další krize přišla v letech 2001 až 2003, kdy inzerenti odešli na internet. Třetí krize se odehrává nyní,“ poznamenal Hvížďala.

Jak dodal, v Německu dochází ke slučování menších titulů do jedné redakce, mnohé okresní noviny už dnes zaměstnávají pouze jediného novináře. Jediné, co se drží, jsou ekonomické servery. „Je zajímavé, že v době krize jde náklad dolů nejvíc bulváru, zatímco těm prestižním a náročným novinám, což je v Německu Die Zeit, čtenářů přibývá. Jakoby se elity vrhaly ke kvalitním informacím jako k záchraně,“ podotkl Hvížďala. „U nás bylo velkou chybou, že se ze všech novin po roce 1989 rychle staly popnoviny a že kvalitní deník na trhu nemáme,“ doplnil.

Během deseti let změní svou tvář

Bulvárním médiím klesl už nyní v Evropě náklad o 27 procent, dolů jdou luxusní časopisy. Média v Evropě dluží bankám třikrát víc než vydělají, což podle Karla Hvížďaly může vést k tomu, že padnou. Banky je pak prodají velkým vydavatelům a to opět sníží kvalitu informací a ohrozí pluralitu názorů. „Papírové noviny neumřou, ale do deseti let jich bude méně a víc se promění. Zřejmě budou přinášet víc komentářů, úvah a reportáží, a méně informací. Aktuální informace se stanou doménou internetu,“ dodal Hvížďala.

Co s médii udělá elektronický papír?

Nikdo z mediálních odborníků přitom neví, co s médii udělá nejnovější vynález – elektronický papír. Na něj si budou moci čtenáři nahrát i celou knížku a tu si pak odnést domů v kapse. Nebude možné ji z elektronického papíru dál kopírovat. Po nějakém čase sama z papíru zmizí. Bouřlivý vývoj čeká i televize, které se s úbytkem inzerce perou už nyní. V budoucnu si zřejmě diváci budou moci předem nastavit vlastní televizní program, který si vyberou z mnoha televizních kanálů.