Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou přichystal na pondělí 28. října další akci pro fanoušky historie dopravních prostředků. V rámci oslav 60. výročí od první zkušební jízdy vyjede tzv. „stosedmnáctka" opět na trať. Tramvaj typu 6MT převážela cestující naposledy před 31 lety.

„V pondělí vyjede tramvaj z Liberce, většinu jízd však absolvuje v Jablonci nad Nisou do Proseče, kde se bude potkávat s historickým autobusem Š 706 RTO. Půlhodinový interval běžných tramvají umožní nejen zastávky pro fotografování, ale také malou oslavu, která se uskuteční v Proseči na výhybně od 12:40 do 13:00," vysvětlil Tomáš Krebs z Boveraclubu, který tramvaj zrekonstruoval.

Historický vůz pojede podle speciálního jízdního řádu a zatímco historická tramvaj odjede do liberecké vozovny, s historickým autobusem si bude možné připomenout zlatou éru jabloneckých tramvají. Ve 13:00 hodin vyrazí autobus z konečné zastávky tramvaje v Tyršových sadech na okružní jízdu po trase zrušené tramvajové linky Janov Jablonec Rychnov. Ačkoliv tentokrát nevyjede pivní tramvaj s výčepem tak, jak tomu bylo nedávno při oslavách Ještědu, celý den bude v historických vozidlech probíhat soutěž pivovaru Konrad. Autobus bude zajíždět i do areálu pivovaru ve Vratislavicích, kde bude v pivovarském šenku probíhat ochutnávka „nejlepšího ležáku na světě," o kterém jste si již v Deníku mohli přečíst.

Historie jedné tramvaje

„Tramvaj 6MT č. 117 není úplně nejstarší, byla vyrobena v roce 1953. Celkem se jich vyrobilo šedesát a byly v rámci Československa unikátní tím, že byly vyráběny pro všechny úzkorozchodné provozy, které nebyly jenom v Liberci. To znamená, že tramvaje toho typu jezdily i v Jablonci nad Nisou, Mostě, Litvínově, Teplicích, Ústí nad Labem a dokonce i v Bratislavě," přiblížil historii tramvaje Tomáš Krebs a dodal: „Tahle jediná tramvaj se dochovala. My jsme ji jako Boveraclub zprovoznili a je v majetku Technického muzea v Brně."

Historická tramvaj oslaví výročí 60 let na trati  Tramvaj typu 6MT č. 117 vyjede v den státního svátku znovu na trať mezi Jabloncem nad Nisou a Prosečí, kde proběhne i malá oslava.

Vůz, který v pondělí vyjede, začínal před 60 lety na trati Rychnov Janov v Jablonci nad Nisou a později jezdil mezi Libercem a Jabloncem. Tramvaje typu 6MT sloužily svému účelu až do roku 1973. Zajímavou skutečností je, že všechny vozy byly vyráběny v regionu, konkrétně ve Vagonce v České Lípě.

Podle Krebse z Boveraclubu byly tramvaje odstaveny jednak z důvodu technického rozvoje a navíc se podle něj začaly vyrábět o generaci lepší tramvaje řady T, které v Liberci jezdí až do dnes.

„Do Liberce byly dodávány od roku 1960. Předešlé tramvaje byly jednak už morálně zastaralé a jednak svým věkem nestačily. Navíc v roce 1973 byla zahájena výluka na trati číslo 11, takže to byla i příležitost, jak ukončit provoz těchto starých tramvají," doplnil Krebs.

Fanoušci si tramvaj sami opravili

Liberecký Boveraclub se na rekonstrukci historického vozu tramvaje podílel finančně i fyzickou prací. Tramvaj, která byla odstavena v roce 1972 byla umístěna do Technického muzea v Brně, protože v době vyřazení z provozu nebyl v regionu nikdo, kdo by měl o historické tramvaje zájem.

„Celou dobu stála tramvaj v depozitáři tak, jak ji převzali po 12 letech provozu. Poté, co jsme zprovoznili první tramvaj Boveru, podle které máme název, tak jsme si tenhle vůz v roce 2001 dlouhodobě zapůjčili od muzea a vrhli se na jeho opravu. Ta obnášela řádově 15 tisíc hodin dobrovolnické práce, které probíhaly vesměs o sobotních brigádách a tři čtvrtě milionu korun na náhradní díly a drobné opravy," řekl za Boveraclub Krebs.

Kroužek přátel MHD

Základy zájmového občanského sdružení Boveraclub sahají až do roku 1987, kdy vznikl v libereckém dopravním podniku Kroužek přátel MHD. V roce 2005 došlo k transformaci na občanské sdružení a podle tramvaje, na které se zpočátku soustředily hlavní aktivity, původně ústeckého vozu č. 78 zvaného Bovera, byl zvolen nový název Boveraclub. Od roku 2000 je vůz plně provozní a do dnešních dnů absolvoval přes 10.000 kilometrů při zvláštních a historických jízdách.

Historická tramvaj oslaví výročí 60 let na trati  Tramvaj typu 6MT č. 117 vyjede v den státního svátku znovu na trať mezi Jabloncem nad Nisou a Prosečí, kde proběhne i malá oslava.

První tramvaj v Liberci vyjela mezi železničním nádražím a Lidovými sady dne 25. srpna 1897. V roce 1899 byla postavena trať do Rochlice na Poštovní náměstí a o pět let později byla prodloužena do Růžodolu. V roce 1906 začaly tramvaje projíždět kolem radnice na zvláštní trati ze Šaldova náměstí k výstavišti na Husově třídě. O šest let později dojely tramvaje až do Horního Hanychova a v 50. letech byla zahájena doprava mezi Libercem a Jabloncem. Došlo tak k propojení obou provozů.

Tramvaj jezdí už přes 100 let

V Jablonci nad Nisou fungovala tramvajová doprava od roku 1900. Kromě motorových a vlečných vozů pro osobní dopravu byly k dispozici i nákladní vlečné vozy, dvě elektrické lokomotivy a speciální poštovní tramvaje. V roce 1959 přestaly jezdit tramvaje mezi Pasekami a nádražím a o šest let později byla zrušena trať do Janova. Z jablonecké vozovny byly sice vypravovány vozy na meziměstskou trať až do roku 1969, podle Tomáše Krebse to však byla jejich labutí píseň. Od roku 1970 zajišťoval tramvajovou dopravu na meziměstské trati v plném rozsahu jen Dopravní podnik města Liberce.

Na státní svátek pojede ve zrekonstruované tramvaji i v historickém autobuse jako za starých časů kromě řidiče i průvodčí, která bude prodávat jízdenky a informovat cestující o probíhající akci. Speciální tarif nabízí jízdenky za 30 korun pro dospělé a děti zaplatí jen polovinu.