Jakákoliv dohoda je nemožná. Tak vypadá jednání, které vede resort dopravy krajského úřadu s polskou stranou o přeshraniční spolupráci. Kraj se proto rozhodl jednání posunout na vyšší úroveň. Jde například o průjezd kamionů v Habarticích nebo třeba o vlakové spojení z Kořenova přes Harrachov na polskou stranu Krkonoš.

„S Poláky se nemůžeme dohodnout na ničem. Požádali jsme proto o spolupráci polské velvyslanectví, které nám zprostředkuje schůzku se zástupci polského ministerstva dopravy,“ říká Martin Sepp, krajský radní pro dopravu.

Zatím není přesně známo, kdy jednání proběhne. Jasné však je, že bude již tento měsíc. K dispozici dostal kraj tři termíny. Opakovaně neuspěli zástupci Libereckého kraje, když se chtěli s Poláky dohodnout na povolení průjezdu kamionů přes hraniční přechod v Habarticích. V lednu letošního roku se opětovně nepodařilo nic domluvit. České dopravce především z Frýdlantska přitom zákaz z polské strany výrazně trápí a omezuje.

Poláci na zákazu pro kamiony trvají

Ačkoliv česká strana zrušila zákaz průjezdů vozů s hmotností nad dvanáct tun, polská na něm trvá. A českého řidiče, který zákaz poruší, náležitě za porušení předpisů opokutuje téměř tisíci korunami.

„Vzhledem k tomu, že bydlím na Frýdlantsku a většinou jezdím jen kousek za polské hranice za Habarticemi, vyplatí se mi pokuta. Finančně mě to vyjde přibližně stejně, asi za tolik peněz bych projel naftu, ale časově je to přes Harrachov pochopitelně mnohem náročnější,“ uvedl jeden z dopravců, který s podobným jednáním souhlasí i u svých zaměstnanců. Nepřál si uvést své jméno (redakce jej však zná).

Jak upozornil, pokutu za porušení zákazu vjezdu vozidlům nad 12 tun však ve většině případů dostávají jen čeští řidiči. Podle jeho slov se mu již stalo, že zatímco jeho polští policisté zastavili a dostal pokutu, polské kamiony projíždí i přes zákaz naprosto beztrestně.

„Já mám pocit, že to polská strana nechce povolit záměrně, že stav silnic je jen záminkou. Podle mě z toho má polská policie slušný byznys,“ doplnil dopravce. Čeští dopravci mají i legální možnost. Požádat o výjimku. To je pro ně však velmi časově náročné. S tím souhlasí i Martin Půta, starosta Hrádku nad Nisou. Zde se dopravci potýkají s podobnými potížemi.
„Myslím, že se za povolení nic neplatí, ale musí se o něj žádat v Polsku a domnívám se, že tam nestačí jet jednou,“ uvedl Martin Půta. Jak ovšem doplnil, pokud potřebuje firma z průmyslové zóny převézt něco do průmyslové příhraniční zóny v Polsku, nebývá to problém.