Autoři projektu Vladimír Balda a Jiří Janďourek získali v kategorii architektů do 40 let 1. místo. „Je to pro nás velmi pozitivní překvapení. Nečekali jsme to, vzhledem k obrovské konkurenci," svěřil se Deníku Vladimír Balda, spoluautor projektu náměstí.

Náměstí zaujme především nezvykle strohým provedením, kdy centrální část je žulově vydlážděna a ozdobné prvky, jako je kašna, socha Albrechta z Valdštejna nebo stromy jsou až v bočních částech náměstí. Stromů je jen šest a absence zeleně je leckdy první dojem, kterého si návštěvník všimne. Někteří obyvatelé kritizují i skutečnost, že na náměstí nemohou vjíždět auta a že prázdná plocha je tedy nevyužitá.

„Tyto stížnosti zaznamenáváme poměrně často, obzvláště od majitelů zdejších krámků, jejichž zákazníci už u nich nezaparkují. Podmínkou získání evropských dotací ale byla pětiletá udržitelnost, takže to teď nemůžeme měnit," potvrdil starosta Frýdlantu Dan Ramzer (ODS).

Spoluautor projektu Vladimír Balda argumentuje, že architektonická soutěž se vypisovala v roce 2002, kdy byly o využití náměstí poněkud jiné představy než dnes. „Tehdy chtělo město omezit auta. S tím souhlasíme, náměstí nemá být odstavnou plochou ani parkovištěm, kde zaparkuje auto každý, kdo si jde do papírnictví koupit tužku," míní architekt.

Problematický se ukázal být po roce a půl provozu také mobiliář. Starosta Deníku potvrdil, že odpadkové koše nemají stříšku, proto do nich zatéká a reznou, rozlepila se také vlajkosláva dřevěný stožár, na kterém vlají vlajky. „Architekti tehdy chtěli krásné věci, ale nad funkčností se tolik nezamýšleli. Jsou to sice jen pihy na kráse, ale musíme je vyřešit," dodal starosta Ramzer.

Balda viní z nekvalitního zpracování jeho autory, jako spoluautor projektu necítí vinu za některé nekvalitní zpracování. „Něco se bude muset nechat opravit. To je běžné. Nejde o žádné luxusní nebo neopravitelné věci," vzkázal architekt.