O tom, že by mohl nový závod vyrůst právě ve Frýdlantě, se hovořilo už loni v létě, kdy zástupci firmy a města podepsali memorandum o spolupráci. Jednatel firmy ale tehdy upozorňoval, že jde zatím jen o předběžný výběr. Firma totiž zvažovala i jiná sídla. Teď už je ale Frýdlant jistý. „V prosinci majitelé schválil rozpočet na novou výstavbu,“ řekl Pfohl.

Firma už svůj záměr zveřejnila také v databázi EIA, v níž se nacházejí záměry pro posouzení vlivu na životní prostředí. Z dokumentu vyplývá, že areál vznikne ve frýdlantské průmyslové zóně podél Žitavské ulice, která je výpadovkou ve směru na Bogatynii. Stavět se bude ve dvou etapách.

Cílová podoba továrny zahrnuje přes patnáct metrů vysokou výrobní halu, sklady, dvoupodlažní administrativní objekt a také parkoviště pro bezmála dvě stě aut. Celkově se má areál rozkládat na ploše o velikosti zhruba 6,5 hektaru. „Mělo by se začít stavět v druhé polovině letošního roku, zkušební provoz je naplánován od druhého kvartálu roku 2021,“ předeslal Pfohl. Druhá etapa by pak měla navázat tři nebo čtyři roky po rozjezdu té první.

Starosta Frýdlantu Dan Ramzer uvedl, že vedení města s firmou už rok intenzivně komunikuje. „Prodali jsme jim pozemek, který potřebovali. Očekáváme, že vzroste nabídka pracovních míst na Frýdlantsku. Slibujeme si od toho třeba i spolupráci s naším gymnáziem či hospodářskou školou. Bude to silnější lobby ve prospěch dopravního spojení na Liberec,“ shrnul možné přínosy Ramzer.

Nárůst pracovních příležitostí potvrdil i jednatel firmy. „V první fázi to bude jen sto zaměstnanců, v cílovém stavu tam bude kolem čtyř set lidí,“ uvedl Pfohl. Tím se DGS stane dominantním zaměstnavatelem v regionu.

DGS je švýcarskou firmou sídlící v St. Gallenu. Svou pobočku má také v Číně a od roku 1999 i v Liberci, kde v areálu ve Volgogradské ulici probíhá výroba dílů z hliníku. Ve Frýdlantě má ve čtyřiadvacetihodinovém provozu probíhat výroba dílů ze slitin neželezných kovů, především pro automobilový průmysl.

Místem projede o 200 aut denně víc

Dopravní zatížení by podle dokumentace mělo v souvislosti s novým areálem vzrůst o bezmála dvě stě osobních a osmnáct nákladních aut denně.

Frýdlantu stále schází kvalitní silniční spojení s krajským Libercem. To se aktuálně projektuje a mělo by se stavět v následujících letech.