"Je to vlastně za odměnu, jsem tu jeden z nejstarších řidičů," vysvětlil Hertl, proč se za řídícím pultem spoje linky číslo 5 s odjezdem v 18:42 z Vratislavic nad Nisou ocitl právě on.

V Liberci se v sobotu rozloučili hned s dvěma posledními pravidelnými "tédvojkami" na světě. "Je to pro mě kus mého života, ale technika jde dopředu," uvedl Hertl, který se v provozu setkal dokonce ještě se starším typem T2. "Říkali jsme jim motorka, měly vepředu jen jedno světlo," popsal. Tyto klasické "tédvojky" v Liberci jezdily jen do roku 1988, posléze se sem v devadesátých letech vrátily ve své modernizované podobě T2R.

Kromě Liberce se objevily také v dalších československých městech, dodávány byly i do Moskvy, Kyjeva a dalších sovětských měst.

Do Lidových sadů, Horního Hanychova ani do sousedního Jablonce nad Nisou už se ale v běžném provozu nikdy nepodívají. "Důvodem ukončení provozu je jejich stáří, jedna z tramvají pochází z roku 1958, druhá z roku 1962," vysvětlil dopravní specialista Tomáš Krebs z libereckého dopravního podniku. Tramvaje teď s největší pravděpodobností zamíří do Prahy, kde budou sloužit už jen na nostalgické lince 23.

Liberec se proto v sobotu stal na jeden den hlavním městem příznivců dopravy. "Dopoledne souprava jezdila na běžné lince a překvapením bylo, že už od pěti od rána byla úplně plná," popsal Krebs. Odpoledne vyjela na objednanou jízdu pro přihlášené zájemce. "Po trati stála další spousta fanoušků, kteří jízdu fotografovali," doplnil Krebs.

Zájem o rozloučení byl obrovský, o poslední svezení s nimi stáli lidé nejen z Česka, ale také třeba z Německa, Polska, Ruska či Francie. "Pracujeme jako řidiči tramvají, přijeli jsme se rozloučit až z Magdeburgu," prozradil například člen jedné německy hovořící skupiny fotografů.

"Vážení cestující, tramvaj Tatra T2R se s vámi nadobro loučí, děkujeme za vaši přízeň," ozvalo se pak před sedmou hodinou z tramvajového amplionu. Pod obřími hodinami na terminálu Fügnerova vozům zahrála kapela valčík na rozloučenou. Přihlížející oběma tramvajovým vozům zatleskali.

Na protější kolej pak již přijížděl jejich mladší bratr, vůz typu Tatra T3. Řidič Petr Hertl si sbalil svou kabelu, přestoupil z jedné kabiny do druhé a pokračoval dál ve své neobvyklé směně, již v modernějším voze. Jedna kapitola tramvajové historie byla nadobro uzavřena.