Minulý týden „přistál" kousek za vratislavickou Zauhlovačkou legendární MIG 21. Za pár let bude z vyřazeného letounu bez motoru simulátor, na kterém si nadšenci budou moci „zalétat" a dokonce i zažít leteckou bitvu.

Hned vedle za nenápadnými dveřmi se však už jeden unikátní simulátor skrývá. Jak se pilotuje letadlo si mohou nadšenci vyzkoušet v kokpitu letadla DC-9, v českých končinách nechvalně proslulého kvůli havárii z roku 1975, kdy pád letadla u Suchdolu nepřežilo téměř sedmdesát lidí. Jeho následky věrně zachytil jeden z dílů seriálu Sanitka.

HODNĚ CIFERNÍKŮ

„My samozřejmě nechceme nasimulovat pád, ale podmínky, v jakých se tenkrát piloti ocitli," vysvětlil iniciátor projektu a letadlový nadšenec Petr Bílý, zatímco se usazujeme v kokpitu. Netuším, jak vypadá moderní pilotní palubní deska v letadle, ale je mi jasné, že tolik ciferníků, tlačítek a páček už určitě piloti ovládat nemusí.

NÁVRAT NA PALUBU

Na místě pilota sedí momentálně starší pán. „To je Al Chapman. Byl tenkrát šéfem mechaniků, kteří přesně toto letadlo před 38 lety servisovali. Když sem před pár dny přijel, rozbrečel se," představuje Petr Bílý pilota.

To už ale slyším známý zvuk motoru a za chvíli se dáváme do pohybu. Letadlo roluje po rampě a pomalu se zvedá. Krajina kolem se míhá a zůstává hluboko pod námi. Až na absenci nepříjemného tlaku v žaludku je iluze dokonalá.

„Podle profesionálních pilotů jsou ovládací prvky naprosto reálné. Rozdíl je jen v tom, že simulátor se nehýbe. I když mozek si myslí, že se letadlo naklání, máte nutkání se chytnout," komentuje náš let Bílý.

UNIKÁT VE „VRAŤÁKU"

Na simulátoru pracovali vratislavičtí nadšenci čtyři roky. Podle Bílého je unikátní i v tom, jak v něm fungují přístroje. „Nenainstalovali jsme do nich krokové motorky, jak je zvykem, ale simulujeme jim podmínky. Reagují pak věrohodněji," vysvětluje. Rovněž plátno, na kterém se promítá virtuální krajina, je svou rozlohou ojedinělé.