Přestože není tento typ auta určený pro jízdu v těchto přírodních podmínkách, podařilo se týmu sehnat speciální kola, a tak její řidič dorazil bez úhony do cíle. „Chtěli jsme nejen zpropagovat libereckou univerzitu a studium techniky, ale zároveň rozšířit povědomost o Formula Student,“ řekl kapitán týmu Ondřej Macháček, který v něm působí od roku 2019. Formule nezdolala celou trasu najednou, ale po jednotlivých úsecích.

Během samotné jízdy vznikalo video, které by mělo spatřit světlo světa na přelomu března a dubna. Budou ho využívat i k promo účelům. Samotné jízdě předcházela v pondělí 13. února hodinová prezentace práce studentů na formuli. „Vůle sponzorů podporovat nadstandardní projekty kvůli aktuální situaci ve světě je menší než v minulosti,“ osvětlil mluvčí TUL Radek Pirkl. Aktuálně FS TUL Racing čítá 38 členů, týmy velkých univerzit mají až okolo 120 členů. „Šikovní lidé chybí vždycky. Já bych uvítal pět zkušených dříčů,“ svěřil se Macháček.

V případě Klárky se jedná o čtvrtou formuli, která byla slavnostně představena na půdě univerzitního kampusu v prosinci 2021. Předcházely jí Eliška, Markéta a Anička. Oproti nim má několik novinek a úprav. Došlo k zlepšení uchycení podvozku a také rozšíření prostoru pro řidiče. Tvůrci se rozhodli vyvinout a vyrobit vlastní karoserii a optimalizovat jednotlivé prvky zvlášť. Využili technologii infuzní laminace, která umožňuje kvalitnější a tvarově složitější díly. Už nyní tým pracuje na pátém závodním autě, které by mělo být dokončené v druhé polovině dubna.

„Největší rozdíl bude spočívat v pohonu, bude hybridní. To znamená spalovací na zadní kola a dva elektrické motory předních kol,“ přiblížil Macháček. Čistě jen stavba jedné formule vyjde na milion a půl. „Nejsou do toho započítané další položky jako například obrábění či 3D tisk,“ dodal. Většinou se snaží dvě předchozí generace mít stále v dílně a jezdí s nimi na různé akce, přesto musí z finančních důvodů používat staré díly.

Letos se plánuje tým účastnit tří velkých závodů, a to na severu Čech v Mostě, dále v Maďarsku a Chorvatsku. „Věnujeme se Formula Student v našem volném čase, protože nás to baví a zároveň děláme něco navíc k našemu vzdělávání,“ podotkl kapitán týmu.

Závody studentských formulí mají ve Spojených státech tradici od 80. let, v Evropě studenti závodí se svými vozy od roku 1998. Zvlášť soutěží také formule s elektromotorem. Po celém světě pracuje na své formuli asi 500 univerzitních týmů. Na závodech odborná porota posuzuje návrh a provedení vozu, přičemž se klade velký důraz na bezpečnost, následují testy jízdních vlastností, jejichž vrcholem je okruhový vytrvalostní závod na 22 kilometrů. Podle pravidel musí tým každý rok navrhnout a zkonstruovat novou formuli.

Z českých týmů dosahují v celosvětovém měřítku největších úspěchů studenti z ČVUT s vozem CTU CarTech a studenti České zemědělské univerzity v Praze. „Na Fakultě strojní TUL vznikl konstruktérský tým v roce 2015 a od té doby zkonstruoval závodní monoposty Elišku, Markétku, Aničku a Klárku. Nyní pracují naši studenti na dalším monopostu. Součástí týmu FS TUL Racing jsou studenti napříč fakultami,“ doplnil Pirkl.