„Ale to město je vážně dost zajímavý," prohodí Karel Höger směrem k Daně Medřické v nesmrtelném filmu Ošklivá slečna, který se odehrává v Liberci. Hlavní hrdinové snímku v tu chvíli nastupují do tramvaje 6 MT. Právě tento filmový exemplář, kterým oba slavní herci ve filmu jeli, je shodou okolností posledním existujícím kusem zmíněné tramvaje.

close Slavnostní otevření tramvajové trati z Liberce do Jablonce proběhlo na Fügnerově ulici v Liberci dne 26. prosince 1954, běžný provoz byl zahájen 1. ledna 1955. Na trať byly nasazovány nové motorové vozy 6MT z roku 1953. zoom_in

Tramvaj 6 MT číslo 117 byla vyrobena v roce 1953 a na podještědských kolejích se ohřála 20 let. Jakmile se v roce 1972 započalo s rekonstrukcí dráhy do Jablonce, tramvaje typu 6 MT byly vyřazeny. Už dlouho totiž neodpovídaly moderní dopravě svým technickým stavem ani vnitřní kapacitou.Vidět ji v běžném provozu můžete po 40 letech od její poslední služební jízdy již v pondělí 1. dubna, kdy se v rámci kulatého výročí tramvaj ukáže na historických jízdách mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.

„V roce 1973 jezdily už jen z Liberce do Proseče. Poté, co se v témže roce začal rekonstruovat i tento zbylý úsek trati, se pak už „emtéčka" nevrátila," připomněl dopravní specialista libereckého dopravního podniku a zároveň vedoucí Boveraclubu Tomáš Krebs. Právě Boveraclub poslední „emtéčko" zachránil před zánikem, když jej v mezidobí let 2001 2011 členové klubu kompletně zrekonstruovali. V době převzetí vozu z Technického muzea v Brně mu chyběla skla, obě čela nabouraná, skříň rezavá. close Slavnostní otevření tramvajové trati z Liberce do Jablonce proběhlo na Fügnerově ulici v Liberci dne 26. prosince 1954, běžný provoz byl zahájen 1. ledna 1955. Na trať byly nasazovány nové motorové vozy 6MT z roku 1953. zoom_in

Celkem bylo „emtéček" v letech 1952 až 1953 vyrobeno ve Vagónce Tatra Česká Lípa padesát. Jezdily nejen v Liberci a Jablonci nad Nisou, ale také v Teplicích, Mostě a Ústí nad Labem. Deset dalších bylo vyrobeno pro Bratislavu. Přímo v Liberci se po kolejích prohánělo šest vozů a v sousedním Jablonci deset. Jablonecká stosedmnáctka je jedinou, která neskončila potupně ve šrotu, nebo jako zahradní domek.

„Část byla ještě převedena mezi pracovní vozy, jejich provoz však pro špatný technický stav skončil v závěru roku 1978. Jediným dvounápravovým motorovým vozem, který byl následně ještě využíván, byl vůz GTM4 neboli známá Bovera, který v letech 1969 až 1988 sloužil k broušení kolejnic," doplnil Zdeněk Mazánek z Boveraclubu.