Elektrobus byl vyroben v roce 2019, doposud jezdil jako předváděcí v různých městech Evropy a podnik ho pořídil za 5,9 milionu korun. „Elektromobilita je trend, kterému se nevyhneme. My jsme se relativně včas začali na tento trend připravovat. Transformace veřejné dopravy je dána legislativně, to znamená, že skutečně není cesty zpět,“ sdělil předseda představenstva DPMLJ Michal Zdeněk.

Jan Stolín.
Liberecký děkan Jan Stolín: Hubáček byl vizionář a člověk s obrovskou odvahou

Nejedná se o první elektrobus, který brázdil libereckými ulicemi. Podnik měl v minulosti zapůjčený na tři měsíce nízkopodlažní elektrobus SOR NS elektric a zaměřil se na testování především kilometrického dojezdu autobusu či velikosti rekuperace z brzdění v libereckých podmínkách. „Jednalo se o klasický dvanáctimetrový autobus, který jsme testovali sedm dní v týdnu na různých linkách městské hromadné dopravy v Liberci, abychom získali zkušenosti z našeho horského provozu,“ řekl dopravní ředitel DPMLJ Martin Hettner. Zatímco zapůjčený elektrobus měl centrální motor, tak ten zakoupený má dva motory v kolech. „Naším cílem je porovnat zkušenosti z provozů těchto dvou vozidel tak, abychom získali podklady pro výběrové řízení pro větší sérii. Chceme zjistit, jak se elektrobusy chovají v našich podmínkách v létě i v zimě a podle toho nastavit dostatečné parametry,“ osvětlil Hettner.

Nová zcela elektrický autobus brázdí ulice Jablonce nad Nisou zatím bez cestujících. FOTO: jabloneckadopravni.cz
Elektromobilita v hromadné dopravě dorazila i do ulic Jablonce

Testování ukázalo, že dopad na elektrobusy mělo počasí. Jak zmínil provozně technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička, roli hraje i hustota provozu a obsazenost samotného elektobusu. „Takže je to sice docela ekologické, dejme tomu na první pohled výhodné, ale co se týče starostí s provozem, tak ty budou daleko větší," dodal Lavička.

DPMLJ v souladu s ustanoveními Zákona č. 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících je povinen postupně od roku 2025 do roku 2030 zabezpečit několik desítek nízkoemisních vozidel.

Mohlo by vás zajímat: Jízdenka mimo zóny Liberec a Jablonec? Nově ji cestující koupí i ve vozech MHD

Zdroj: Jiří Louda