Připadá vám výše načrtnutý příběh jako z laciného románu? Nikoliv. Podobných dramatických osudů zažijí lidé z liberecké Linky důvěry několik denně. Včera to bylo 20 let, co pomáhají lidem v zoufalé situaci slovem a radou. A pan Jiří, kterého jsme vám představili, byl jen jedním z mnoha aktérů těchto příběhů. Dnes žije na jednom z libereckých sídlišť a právě rozhovor s operátorkou na lince ho přiměl od sebevraždy ustoupit.

„Za těch 20 let, co Linka důvěry v Liberci funguje, jsme přijali 83 000 hovorů. V průměru dnes vyřídíme 15 telefonátů denně. I díky úžasnému kolektivu, který tu od počátku je, máme punc velmi kvalitní linky v rámci celé republiky,“ zmínil Ivo Brát, ředitel Centra intervenčních a psychosociálních služeb Libereckého kraje a někdejší spoluzakladatel Linky důvěry v Liberci.

Nejrůznější problémy

Na linku volají lidé s nejrůznějšími problémy, ať už osobními, rodinnými nebo třeba existenciálními. Objevují se případy plánovaných sebevražd, osamělosti, ztráty blízké osoby a čím dál častěji i mezilidských a partnerských rozmíšek, nevěry a manželských krizí. Pracovnice Linky důvěry musejí umět vždy a za všech okolností klienta vyslechnout a účinně mu poradit. A to i když volá třeba o půlnoci ostatně liberecká linka je jako jedna z mála už od svého vzniku v provozu 24 hodin denně. Nepřetržitě tu přes den jsou dva lidé, přes noc slouží externisté.

„Během prvních let provozu nám hodně volaly děti. Nebyl tu tehdy internet a tak se nás třeba ptaly na rozdíl mezi evakuací a ejekulací,“ vzpomněla začátky linky Martina Teplá, jedna z první jejích pracovnic.

Závisí na nich životy

Legrace přitom není to, co operátorky denně zažívají. Bez nadsázky se dá říct, že na jejich reakci závisí lidský život. „Jednou mi volala dívka, která spolykala prášky. Chtěla se zabít. Bylo znát, že usíná a hovor se stával nesrozumitelným. Podařilo se mi z ní na poslední chvíli vymámit, kde bydlí a hned k ní poslat lékaře. Ti ji zachránili,“ zmínil starý případ Ivo Brát.

Linka dnes funguje nejen klasicky po telefonu, ale také prostřednictvím mailu a webového rozhraní. „Hodně využívány jsou i hovory přes Skype, který umožňuje telefonovat zdarma,“ zdůraznila Vendula Brožová, vedoucí liberecké Linky důvěry.