Premiéra tvarově abstraktního Nissanu Juke, nový Renault Megan jako kabriolet nebo sportovní dravec Peugeot RCZ. To byly největší návštěvnické taháky v úvodní den jubilejního dvacátého libereckého autosalonu pod střechou i v okolí Domu kultury. „Smyslem akce je prostřednictvím nabídky automobilových prodejců z Liberecka ukázat zájemcům v současnosti to nejlepší a nejnovější, co je momentálně v našem regionu na trhu,“ uvedl pořadatel autosalonu a ředitel Domu kultury v Liberci Jan Pinko.

Mezi plechovými, či dnes spíše stále častěji hliníkovými krasavci se návštěvník může seznámit s novinkami napříč různými styly i užitkovými vlastnostmi. Vzhledem k současné ekonomické situaci a praktickým potřebám se však většina prodejců snaží svými exponáty viditelně oslovit příslušníky střední třídy a zejména pak ty, kteří hledají spolehlivé auto pro svou rodinu.

Na výběr však v rámci autosalonu mají i ekonomicky o poznání svobodomyslnější manažeři větších firem. Právě jim je určen stěží přehlédnutelný kabriolet Renault Megan se sklápěcí střechou. Velmi působivá je i opodál stojící limuzína Renault Latitude, jejíž eleganci umocňuje i nápaditě designovaná palubní deska s budíky.

Expozice Renaultu má navíc ještě jednu devizu, a to v osobě jeho zástupce Davida Kaliny, který s vystavenými vozy vůbec nejpočetněji zastoupeného prodejce na autosalonu Auto Koutek z Vratislavic seznamuje s celou šíří 15 exponátů velmi profesionálně. Dokáže popsat i drobné detaily jednotlivých vozů od těch luxusních až po ty v levnější cenové třídě.

Zajímavá je i jeho exkurze do proměny značky Dacie, která se díky svému modelu Duster přerodila z kdysi ošklivého káčátka do velmi slibného modelu s náhonem na všechna čtyři kola, ale přitom dostupném širokému a stylově různorodému spektru zákazníku. „Vozy Dacie jsou nyní velmi aktuální. Vychází vstříc lidem, kteří potřebují solidní a přitom levnější vůz, ale je stejně tak atraktivní pro mladé,“ říká David Kalina.

Podobně zdatně jako David Kalina si vede i zástupce expozice Toyoty Břetislav Sluka, který představuje na autosalonu novou Toyotu Rava a rodinou Toyotu Verso. Také v jeho případě se potvrzuje, že dobrý prodejce či jeho zástupce je polovina úspěchu, dvojnásob s přihlédnutím ke skutečnosti, že první den autosalonu není tento přístup zdaleka vlastní všem vystavovatelům.

Doplácí na to například jen o kousek dál skutečně vyvedený model sportovního Peugeotu RCZ, u něhož však nenacházíme nikoho, kdo by nám o něm poskytl podrobnější informace. Lepší prezentaci by si určitě také zasloužil svébytný Nissan Juke, u něhož nám sice místní slečna vychází vstříc s úsměvem, avšak nejsme si jisti, zda by přísun informací, který jsme obdrželi, uspokojil i skutečně náročného zájemce o vůz, který má na autosalonu svou premiéru a veřejnosti není zdaleka ještě tak dobře známý.

Přitom na opačném konci sálu má prodejce Autosport Kučera hned dva nadmíru sdílné zástupce pro expozici pouhých tří vozů Škoda – Yetti, Superb a RC verze Fabie.

Jak na dětskou sedačku?

Drobné rozčarování však lze možná omluvit pozvolnějším rozjezdem prvního dne autosalonu, o jehož výsledném ohlasu nepochybně rozhodnou teprve následující hodiny a dny. V těch je navíc pro návštěvníky připravena i řada doprovodných akcí. Už dnes například mohou návštěvníci zhlédnout vyprošťování osob z havarovaného vozidla, které před Domem kultury organizuje zásahová jednotka hasičů z Liberce ve spolupráci s BESIPem.

Pod střechou kulturního domu pak zase proběhne velmi praktická a užitečná instruktáž správného připoutávání do dětských sedaček pod dohledem odborníků z týmu Silniční bezpečnosti Libereckého kraje. Jeho vedoucí a producent Tomáš Míšek k tomu dodává:

„Budeme se snažit návštěvníky a zájemce zasvětit do toho, jak mají svoje dítě správně do sedačky upoutat. Často se totiž setkáváme, že většinou maminky to někdy provádějí vyloženě špatně a pásy pak nevedou kolem trupu dítěte tak, jak by měly, aby bylo opravdu chráněno. Jindy jsme dokonce svědky, že špatně je do vozidla upevněna i sama sedačka. Takže lidem v tomto ohledu poradíme a názorně předvedeme, jak by si měli počínat nebo kde by měli dětské autosedačky nakupovat, aby si byli jisti, že jejich montáž provedou, co nejlépe.“

Skútr za vstupenku

Letošní jubilejní ročník autosalonu, který se i s loňskou přestávkou koná již po dvacáté, bude poprvé zpoplatněn. Na vstupenku v ceně dvaceti korun do interiéru Domu kultury Liberec však návštěvník bude moci vyhrát zajímavé ceny. Kromě jiného třeba padesáti kubíkový skútr Yamaha, dětskou motorovou tříkolku nebo kompletní oblečení na motorku v ceně dvanácti tisíc korun.

„Cena za vstupné je spíše symbolická a důvodem pro ni byly i ryze praktické záměry – umožní nám totiž vést si co nejpřesnější evidenci osob, které výstavu navštívily. Pro slosování pak máme nachystáno patnáct cen v celkové hodnotě osmdesáti tisíc korun, což při předpokládané návštěvě čtyř až pěti tisíc lidí skýtá poměrně slušnou pravděpodobnost výhry,“ dodává Jan Pinko.