43 milionů korun. Tolik si nyní plánuje u České spořitelny půjčit liberecký dopravní podnik. Jak totiž informoval předseda představenstva Michal Zděnek, dopravnímu podniku stále nebyly vyplaceny dotace ve výši 80 milionů na projekty rekonstrukce trati v ulici Palachova a nákup nových autobusů. „A možná ani nikdy nebudou,“ nastínil Zděnek. Oběma projekty se totiž stále zabývají policisté.

„Vzhledem k velikosti naší firmy je to hodně peněz, snažili jsme se šetřit, teď jsme ale narazili na vnitřní strop,“ popsal Zděnek. V letošním roce ale musí proběhnout například oprava kolejových oblouků v Lidových sadech nebo na Soukenném náměstí, kde dnes musejí tramvaje jezdit sníženou rychlostí. „Tyto úseky jsou na hraně provozuschopnosti, Drážní úřad by nám tu trať taky mohl zavřít,“ dodal Zděnek.

Robot Thespian předával dětem pololetní vysvědčení.
FOTO: Stovce dětí v Liberci předával vysvědčení robot

Ručit za úvěr bude město, závazek za něj včera schválili zastupitelé. „My s tím jako rada města souhlasíme, ten závazek nás v uvozovkách nic nestojí,“ vysvětlil primátorův náměstek Jiří Šolc.

Se závazkem mělo problém jen opoziční hnutí LOL. „Byl bych pro to závazek posunout, byl by to tlak na personální změny, které považuji za nutné,“ uvedl zastupitel Jaromír Baxa. Podle Zděnka má však v podniku v nejbližší době proběhnout personální audit.

K ručitelskému závazku se naopak nepřipojí město Jablonec, a to i přesto, že je stále jedním z akcionářů podniku. „Myslím si, že bychom s takovýmto požadavkem ani neuspěli,“ řekl Zděnek. Obě města totiž stále ještě nevyřešila ani to, jak se podělit o spolufinancování provozu společné meziměstské tramvajové linky číslo 11.

Podle vypočteného kompenzačního modelu by měl Jablonec od letoška za provoz „jedenáctky“ ročně platit zhruba 22 milionů korun, tedy o 12 milionů více, než platil dosud. Memorandum ale zatím podepsané není.

Ilustrační foto.
Po důlním otřesu v Polsku se zachvělo i Liberecko