Podle náměstka hejtmana Libereckého kraje pro dopravu Martina Seppa by totiž jakékoliv omezování veřejné dopravy v souvislosti se zvyšující se nezaměstnaností současný vývoj na trhu práce jenom zhoršilo.

„Podobné opatření by nezaměstnanost dále zvyšovalo. Zvýšenou prokazatelnou ztrátu bychom měli zaplatit dopravcům ze státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva dopravy, na jehož výzvu jsme uplatnili svůj požadavek,“ vysvětlil Deníku náměstek hejtmana.

Nemuselo by přitom jít o malou částku. Kraj totiž v rámci veřejné služby garantuje dopravcům přiměřený zisk a doplácí jejich ztráty. V případě menšího zájmu cestujících o veřejnou dopravu proto zaplatí Liberecký kraj dopravcům za objednané dotované spoje o několik milionů korun více než v minulosti.

„Zatím to není nic dramatického. Zaznamenali jsme zhruba pětiprocentní pokles. Vzhledem k tomu, že mnoho podnikatelských subjektů propouštělo své zaměstnance, je to logické,“ řekl generální ředitel ČSAD Semily Tomáš Roubíček.

Pokles cestujících pociťují i na dráze. Ani tady se však zatím spoje rušit nebudou. „Víme o mírném poklesu. Konkrétní čísla ale zatím nemáme k dispozici. Nejbližší změna jízdního řádu se uskuteční v červnu letošního roku. Během té ale určitě k žádnému omezování nebo rušení spojů nedojde,“ potvrdil ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah v Liberci Jaroslav Jirman.

Zvrátit současný trend chce Liberecký kraj především prostřednictvím chystaného Integrovaného systému dopravy (IDOL). Pokud se naděje do něho vkládané naplní, autobusy a vlaky bude jezdit více lidí. „Jde o v republice unikátní systém založený na čipové kartě. Převzali jsme ho z Německa, kde ho už sedm let používá sdružení dopravců ZVON,“ vysvětlil Petr Prokeš, ředitel společnosti Korid LK, zastřešující v Libereckém kraji veřejnou dopravu.

Podle něj IDOL prospěje hlavně pravidelným cestujícím i těm, jež často jezdí vlaky nebo často přestupují. Ti například při cestě z Liberce do Turnova platí v současné době šestnáct korun za městskou hromadnou dopravu v Liberci, sedm korun za městskou hromadnou dopravu v Turnově a zhruba třicet korun za cestu autobusem. Kdo jede vlakem, ten přitom platí ještě více, kolem padesáti korun.

„Dohromady to tedy je zhruba padesát až sedmdesát korun. Nově zaplatí za celou cestu šestatřicet korun včetně jízdy v městské hromadné dopravě a je jedno, jestli pojedou autobusem, nebo vlakem,“ přiblížil Petr Prokeš. „Ještě výhodnější to bude pro cestující, kteří budou mít sedmidenní nebo třicetidenní předplatné. U týdenního prakticky zaplatí osm cest a u měsíčního třicet,“ dodal ředitel Koridu.

Výhody plynoucí z Integrovaného systému dopravy ale mohou podle něj čerpat jen držitelé krajské karty Opuscard. „Různými dopravními prostředky na jeden lístek bude možné cestovat jen prostřednictvím čipové karty,“ upřesnil Petr Prokeš.