Od konce letošního roku by se to mělo změnit – autobusy z Frýdlantska do Liberce budou veřejné a bude je zajišťovat Liberecký kraj.

Podle náměstka libereckého hejtmana pro dopravu Martina Seppa je k tomu několik důvodů: současné pokrytí veřejnou dopravou na Frýdlantsku je nedostatečné, neveřejná doprava ubírá tržeb té veřejné a dělá ji nekonkurenceschopnou. „Chceme více vyjít vstříc cestujícím. Značná část nabídky pracovních příležitostí v Libereckém kraji je soustředěna právě do průmyslových zón, takže zkvalitnění dostupnosti veřejnou dopravou je jistou formou podpory zaměstnanosti zejména v této oblasti,“ uvedl radní.

Liberecký kraj momentálně jedná s firmami v průmyslové zóně, aby sloučení neveřejných a veřejných linek bylo optimální a výhodné pro obě strany. Firmy z Průmyslové zóny Jih proti nejsou. Nakonec – více autobusů, které by k nim z Frýdlantska zajížděly, by jim mohlo přivést více zaměstnanců z Frýdlantska. Například firma DENSO MANUFACTURING CZECH, s. r. o., podle svého mluvčího Jaroslava Antoše tuto iniciativu vítá a sama na optimalizaci linek z Frýdlantska spolupracuje.

Svoz autobusy ze směrů Tanvald, Zgorzelec, Sulików, Zawidów, Habartice, Višňová, Nové Město pod Smrkem a Hrádek nad Nisou probíhá do Densa třikrát denně. Firma si spoje zajišťuje sama. „Svozové dopravy využívá 460 našich zaměstnanců, což odpovídá 77% celkového počtu lidí, kteří se dopravují tímto způsobem do Průmyslové zóny Jih, zbylých 23% je tvořeno zaměstnanci ostatních firem,“ řekl Deníku Antoš.

Spokojeni jsou i odboráři. Milan Šubrt, krajský předseda Asociace samostatných odborů, si myslí, že kraj by měl být vděčný, že tak významní zaměstnavatelé zde sídlí a postarat se o to, aby se jejich pracovníci dostali tam a zpátky. „Buďme vděčni, že odtud ty firmy neodcházejí,“ zvedá varovně prst. Navíc je přesvědčen, že zapojením kraje se zvedne i kultura cestování. „Neveřejné linky často využívají dávno vyřazené rachotiny, které v zimě netopí. Tohle by se mohlo změnit,“ soudí odborář.