České dráhy musely na trať nasadit starší vozy a jeden z dopoledních spojů navíc nahradily autobusem, aby byly schopné dodržet jízdní řád. ČTK o tom informoval mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Nové vlaky měly na trati jezdit už od prosince, dodávky však nabraly zpoždění a Liberecký kraj už za to vyměřil ČD bezmála třímilionovou pokutu. Nebude zřejmě poslední.

Podle regionálního specialisty ČD Jindřicha Berounského není ale vina jen na straně Českých drah. Vlaky mezi Tanvaldem a Harrachovem se podle něj musejí doslova prodírat sněhem, kterého jsou i více než dva metry. „Bylo by potřeba trať celou vyfrézovat, kvůli ozubnici v kolejích ale na úsek mezi Tanvaldem a Harrachovem nasazuje Správa železniční dopravní cesty jen pluh,“ řekl ČTK Berounský. V horách je ale prostor kolem trati velmi úzký a sníh se tak vrací na koleje a vlakům působí problémy.

„Stadlery jsou na trať dobře vybavené, mají ale velmi citlivá čidla, která často kvůli sněhu signalizují třeba otevřené dveře a další závady. Strojvůdce pak musí vůz zastavit a zkontrolovat, což znamená brodit se hlubokým sněhem,“ popsal problém Berounský. Nové vozy jsou podle něj navíc od zledovatělého sněhu a náletových dřevin celé odřené. „Jeden vůz je mimo provoz kvůli rozbitému čelnímu sklu po střetu se stromem, další vykolejil a také čeká na opravu,“ dodal. ČD proto podle něj rozhodly nové vlaky za současných podmínek na trať v těchto místech nenasazovat a používají starší, které ale nejsou nízkopodlažní.

Se situací na Jizerskohorské železnici nejsou spokojeni cestující ani Liberecký kraj. „Vlaky tam často nabírají zpoždění, problémy jsou i s návazností spojů,“ řekl ČTK hejtmanův náměstek pro dopravu Martin Sepp (ČSSD). Problémy ČD s provozem na trati podle něj kraj příliš nezajímají, ty si musí firma vyřešit se správcem dopravní cesty. „My máme smlouvu uzavřenou s Českými drahami a na jejím dodržování trváme,“ zdůraznil Sepp. V krajním případě může pokuta za nedodržení smlouvy dosáhnout až 25,8 milionu korun za rok. O problémech na železnici chce ale příští týden jednat se zástupci obou stran.

Jizerskohorská dráha představuje zhruba 35 procent regionální dopravy v Libereckém kraji. Zahrnuje železniční dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce na Jablonec, Tanvald a Harrachov a ze Smržovky do Josefova Dolu. Tendr na zajištění dopravy kraj vypsal už v roce 2008. Podmínkou byly lepší služby a moderní vlaky. Do soutěže se přihlásilo pět zájemců, nejvýhodnější nabídku podaly České dráhy. Jezdí za 107,90 koruny za kilometr a zakázku získaly na 15 let.