Více než čtyřmiliardový tendr doporučily zrušit dvě hodnoticí komise už před krajskými volbami. Podle hejtmana nové zastupitelstvo o zakázce nehlasovalo naposledy. „Počítáme s tím, že se některý z dopravců, kteří se do tendru přihlásili, odvolá," poznamenal.

Miliardová zakázka byla od počátku kritizovaná. I na úterním zasedání prohlásil zastupitel Josef Šedlbauer ze Změny pro LK, že v tomto případě vznikla spousta chyb už v přípravě, kdy byly podmínky nastaveny přísně, až diskriminačně. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázku dokonce už před více než dvěma lety zrušil. Kraj se však odvolal a letos v září úřad sice potvrdil, že zadání zakázky bylo v pořádku, ale k porušení zákona došlo při vyřazování dopravců kvůli nepřiměřeně nízkým cenám.

Jak potvrdil náměstek pro dopravu, investice a veřejné zakázky Marek Pieter, kraj už pracuje na přípravě nové zakázky. Připravovaný tendr by měl zohlednit aktuální požadavky nejen například na technické vybavení autobusů, ale především na mzdy řidičů. Těm by platy měly od nového roku stoupnout o třetinu.

Momentálně jezdí dopravci na základě prodloužených smluv. Kraji se na dopravě podařilo ve srovnání s rokem 2014 ušetřit loni 17 milionů.

Hrozí zhroucení autobusové dopravy?

Řidiči sice stávkovat nebudou, podle hejtmana Martina Půty však hrozí mnohem větší nebezpečí. „Příští rok může dojít ke zhroucení autobusové dopravy," varuje hejtman. Problém je v tom, že řidiči autobusů musí dostat přidáno, kraj ovšem nemůže sahat do stávajících smluv. Zvýšené mzdy tak budou muset doplácet dopravci sami. Ti, jak se vyjádřil ředitel BusLinu Radek Chobot, však mají peníze jen maximálně na tři měsíce. Liberecký kraj se tak už obrátil na ministerstvo pro místní rozvoj i na předsedu vlády Bohuslava Sobotku. „Požadujeme jasnou metodiku, jak doplnit stávající smlouvy, a od státu jistotu, že nám budou náklady na mzdy kompenzovány," dodává hejtman. Platy by měly stoupnout řidičům z cca 70 korun na 98 korun na hodinu.