„Rozdíl je patrný. Loni chodci zavinili 49 nehod, letos do konce listopadu 27. To je skoro o polovinu méně," sdělila mluvčí krajské policie Vladimíra Šrýtrová, podle které se policie snaží na nutnost být vidět upozorňovat v rámci preventivních akcí. „Samozřejmě nemůžeme říct, že by za poklesem nehod byly jen tyto akce, ale vliv jistě mají," dodala.

Podle Šrýtrové by ale lidé neměli na svítivé pásky zapomínat, ani když se pohybují ve městě, kde je pouliční osvětlení. „Zákon to sice nenařizuje, ale jsou zákoutí, kde chodci nejsou vidět," upozorňuje. Liberecký řidič Jakub s ní souhlasí. „Zrovna nedávno jsem až na poslední chvíli zabrzdil před starší paní celou v černém. A to bylo na přechodě u Alberta v Rochlici, kde se svítí. A stejně nebyla vidět," vysvětlil řidič.

Podle dopravního specialisty Romana Budského je také důležité reflexní prvky správně umístit. „Ideální je zápěstí nebo nad kotníkem. Na pohybující se světélkující body reagují řidiči zhruba třikrát dříve," dodal Budský

Nedostatečná viditelnost se stala osudným například cyklistovi na Českolipsku. Letos v září vedl téměř sedmdesátiletý muž večer kolo na silnici a srazilo jej auto. Následky zranění nepřežil. Shodou okolností upozorňoval na tom samém místě a v té samé době jiný řidič na neosvětleného muže s kolem.

Pokut za nedostatečnou viditelnost rozdala policie dosud čtyřicet. V případě, že policie nachytá „neviditelného" chodce na neosvětleném místě, jak se pohybuje po krajnici nebo okraji silnice, může mu na místě uložit až dva tisíce korun.