O zakázky nemá Denso rozhodně nouzi. Už teď má uzavřené smlouvy do roku 2018 a na další roky se smlouvy připravují. Prodej automobilů v Evropě roste a tím i objednávky na klimatizace, výparníky, kondenzátory a další součásti vozů, které Denso v průmyslové zóně Jih vyrábí. „Vloni jsme vyrobili například 2,4 milionu kusů klimatizací, a už teď víme, že do roku 2018 máme zakázky na 3 miliony kusů ročně," říká prezident společnosti Karel Balatka. Po ekonomické stránce si tak Denso nezoufá. Celkový obrat od dubna 2014 do března 2015 dosáhl téměř 12 miliard korun.

Co naopak firmu trápí, je nedostatek pracovníků. „V této chvíli máme 120 volných pozic na operátory, tedy lidi, kteří pracují u výrobních linek," popisuje personální ředitel Roman Hep. Průměrná mzda operátora činí podle něj 23 146 Kč. „To je na místo, kde není potřeba žádná kvalifikace, velmi slušný plat. Bohužel, realita je taková, že nemůže nikoho sehnat. Děláme teď masivní náborovou kampaň v Polsku v okolí Zgorzelce, protože tady v regionu lidi chybí," stýská si Hep. „Inzerovali jsme všude možně v okolí i v Liberci, billboardy, inzeráty, letáky, ale odezva je malá." Už teď přitom v Densu tvoří Poláci pětinu zaměstnanců.

Odměna: Pět tisíc za hlavu

Vedení Densa dokonce vylepilo po výrobní hale letáky, kterými motivuje stávající zaměstnance, aby zkusili hledat nové pracovníky i mezi svými známými. „Ten zaměstnanec, který doporučí někoho k práci ve výrobě na personální oddělení, dostane odměnou 5000 Kč, pokud jím doporučený kandidát absolvuje úspěšně zkušení dobu. Když pak u nás dotyčný odpracuje jeden rok, dostane ten, kdo ho doporučil, dalších 5000. Jenže, ani to nezabírá," komentuje Balatka.

„Zájem máme, samozřejmě, i o další pracovníky, kteří už mají kvalifikaci pro obsluhu složitějších zařízení, včetně vysokoškoláků, kteří u nás také najdou uplatnění, ale i přesto, že je tady Technická univerzita, tak ta situace není dobrá," uzavírá Hep.

Denso teď přitom rozšiřuje výrobní prostory. Jejich uvedení do provozu plánuje na květen 2016. „Potřebujeme zefektivnit a zjednodušit výrobu, aby byl provoz plynulejší. Teď máme výrobní linky ve tvaru písmene U, to je dost nepraktické. Z jedné strany navážíme k lince výrobky a z té samé strany odvážíme hotové, dost se to kříží a je to neefektivní. Nové linky proto budou rovné. Dodavatel přijede, materiál se od něj převezme do skladu a ze skladu už povede rovnou výrobní linka. Na jejím druhém konci pak bude sklad už hotových výrobků," popisuje novou podobu haly Karel Balatka.

Celá přestavba se provede za provozu, Denso teď proto vyrábí hodně do zásoby, aby mohlo uspokojit objednávky zákazníků v době montování nových linek. Cena přístavby včetně strojů bude stát 400 milionů korun.

Centrální závod pro výparníky v EvropěDenso je v Liberci od roku 2003, od r. 2007 má i vlastní vývojové centrum. Specializuje se na klimatizace pro automobily, chladiče a ventilátory. Největšími odběrateli jsou Volkswagen, BMW, Suzuki, Škoda a Toyota, ale také Lamborghini nebo Bentley. Denso zaměstnává v Liberci 2285 lidí, z toho 1 814 v dělnických profesích. Je centrálním závodem na tepelné výparníky pro Evropu, ročně jich vyrobí šest milionů kusů.