VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Datové schránky: Úředníkům kvůli nim přibyla práce

Projekt datových schránek měl zjednodušit administrativu. Úředníci však zatím pozorují spíše opačné účinky.

24.11.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Liberecko – Pouze s komplikacemi drobnějšího rázu zatím na Liberecku slouží datové schránky. Jejich hlavním cílem je nahradit papírovou komunikaci mezi úřady a firmami.

Provoz datových schránek však zatím přináší úředníkům více práce a okrádá je o nečekaně velké množství času.
„Úřady jsou dezorientovány a je otázkou, zda čas strávený manipulací s dokumenty nepřevýší náklady na poštovné,“ říká Martin Korych z libereckého magistrátu.

Jeho slova potvrzuje také starosta Osečné Jiří Hauzer. „Čas nám to vůbec neušetřilo, spíš nás to zdržuje. Hlavně vyhledávání adres. Možná, že bychom dokonce potřebovali o pracovníka navíc, na to však nemáme peníze,“ potvrzuje určité potíže starosta malého městečka.

Úředník totiž musí podle zákona přijatý dokument vytisknout, zkonvertovat, orazítkovat, pak naskenovat zpět do počítače a odeslat. Další čas stráví pracovníci úřadů vyhledáváním adres jednotlivých datových schránek.

Liberecký kraj, který spustil svou schránku již 12. října jako pátý kraj v republice, si drobné problémy nepřipouští. Podle Květy Šírové z tiskového oddělení funguje vše tak, jak má.

Datové schránky
– mění díky informačním technologiím způsob doručování úředních dokumentů
– je možné zasílat dokumenty v elektronické podobě orgánům veřejné moci a také je takto od nich přijímat
– tento způsob komunikace nahradí klasický způsob doručování v listinné podobě, protože zákon o datových schránkách zrovnoprávňuje papírovou a elektronickou verzi zasílaného dokumentu
– výsledkem projektu by měla být rychlejší, levnější a spolehlivější veřejná správa

„Doposavad jsme do pátku minulého týdne přijali 377 a odeslali 1391 datových zpráv. Díky důkladné technologické a organizační přípravě odboru informatiky a všech zaměstnanců krajského úřadu, jsme nezaznamenali žádný větší problém,“ říká Šírová.

Liberecký kraj spustil datové schránky mezi prvními a jako jediný v České republice také organizuje bezplatné školení pro úředníky kraje, měst a obcí. Jeho pomoc si pochvalují i obce.

„Je pravda, že Liberecký kraj nám hodně pomáhá,“ podotýká Jiří Hauzer z Osečné.
Povinnost provozovat datovou schránku mají kromě úřadů také právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku.

Školení pro firmy a podnikatele proto nabízí Okresní hospodářská komora v Liberci. V rámci kurzu si mohou zájemci osvojit jak teoretickou část, tak si vyzkoušet konkrétní praxi u počítače.

„Po 1. listopadu začal být o školení velký zájem. Takže ho pravděpodobně budeme opakovat,“ podotýká ředitel liberecké hospodářské komory Martin Procházka.

Orgány veřejné moci a právnické osoby získaly datové schránky automaticky, běžní občané a živnostníci o ně mohou zažádat.
Mezi takzvaně obyčejnými lidmi však zatím o založení datové schránky příliš velký zájem není.


Zeptali jsme se

Martina Korycha,
tiskového mluvčího Magistrátu města Liberce

Jak jste zatím spokojeni s funkcí datových schránek?
Všeobecně je možné říci, že datové schránky fungují bez větších problémů. Ale spousta úřadů je dezorientována, a tak část spisů nebo dokumentace zasílá datovou schránkou a část poštou. Některé úkony, aby byly provedeny správně dle zákona, jsou dovedeny ad absurdum, tj. referent si například musí dokument vytisknout, zkonvertovat, orazítkovat, zpátky naskenovat a druhá strana si jej po doručení opět vytiskne a zkonvertuje. Otázkou je, zda čas strávený touto činností nepřevýší náklady na poštovné. Další, co zpomaluje práci, je vyhledávání datových schránek. Ve chvíli, kdy si referent není jistý nalezenou firmou nebo úřadem, musí si vyhledat IČ. Je to další trávení času po nejrůznějších rejstřících. Mezi výhody patří především šetření poštovného a rychlé doručení. Nevýhodami je časová náročnost, náklady na elektronické podpisy a na úpravy spisových služeb. Zbývá dodat, že úřady budou i nadále přijímat papírovou korespondenci a budou ji také odesílat. Všichni, kromě právnických osob zapsaných v obchodním rejstříku a úřadů, budou i nadále zasílat papírové dopisy a my jim budeme touto formou také odpovídat. Běžní občané i živnostníci totiž nemají povinnost mít datovou schránku.

Autor: Aleš Vávra

24.11.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Odborný pracovník 18 000 Kč

Odborní pracovníci kalkulací, cen, nákladů a rozpočtů ROZPOČTÁŘ VE STAVEBNICTVÍ. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Náplň práce:, - stanovení ceny DUR, DSP, - kontrola a příprava soupisů prací, - kontrola souladu nasazených položek s cenovou soustavou, - kontrola správnosti položek, - porovnání jednotkových cen s expertní cenou Objednatele, - kontrola obsahu výkazu výměr v rámci položky, - kontrola souladu výkazu výměr s PD, - kalkulace položek - tvorba a kontrola předložených kalkulací zhotovitele, - tvorba rozpočtů v souladu s cenovými soustavami (např. URS, RTS, OTSKP - SPK), - kontrola MNNC, Kontrola nabídky uchazečů, Požadujeme:, - SŠ/VŠ vzdělání stavebního směru, - zdravý selský rozum, - smysl pro zodpovědnost, - organizační a komunikační schopnosti, schopnost práce v týmu, - samostatnost, rozhodnost - umět stanovit priority, důslednost, preciznost, spolehlivost, systematičnost, - uživatelskou znalost práce s MS Office, - znalost programu Aspe, Kros, BUILDpower, Callida, Ipos výhodou, Nabízíme:, - flexibilní pracovní dobu, - vzdělávací kurzy, - pohodový kolektiv inteligentních lidí, - možnost profesního růstu, - pracovní poměr na plný úvazek, smlouva na dobu neurčitou, - možnost být součástí nového perspektivního odvětví stavebního trhu, - podporu seberealizace, získávaní nových zkušenostní a znalostí v širším okruhu stavebnictví, - adekvátní finanční ohodnocení a benefity (stravenky, multisport karta, sick days, home-office, 25 dní, dovolené), Hlásit se e-mailem.. Pracoviště: Contract management, a.s.-002 areál "werk", Mrštíkova, č.p. 399, 460 07 Liberec 7. Informace: Jana Šteffanová, +420 733 294 290.

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 100 Kč

Pomocní dělníci ve výrobě STROJÍRENSKÝ DĚLNÍK - ČIŠTĚNÍ VÝPALKŮ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Fyzická zdatnost, Výhody: příspěvek na závodní stravování, 5 týdnů dovolené, Zaslat životopis e-mailem na sekretariat@autozavod.cz nebo se hlásit předem telefonicky. Pracoviště: Cds holding s.r.o., Husova, č.p. 58, 463 43 Český Dub. Informace: Marcela Dostálová, +420 482 427 207.

Výroba - Výroba Provozní zámečníci, údržbáři 20 000 Kč

Provozní zámečníci, údržbáři ÚDRŽBÁŘ, ZÁMEČNÍK. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Popis práce:, - údržba a preventivní prohlídky výrobních i nevýrobních zařízení, - odstraňování závad na zařízení, úprava a modifikace zařízení dle aktuální potřeby, Požadavky:, - SOU, SŠ ve strojírenském oboru, popř. praxe ve strojírenské výrobě nebo údržbě, - zkušenost s údržbou strojních součástek a zařízení, znalost pneumatických prvků výhodou, - pečlivost, samostatnost, spolehlivost, Nabízíme: , - práci v jednosměnném provozu, - 5 týdnů dovolené, stravenky, příspěvek na penzijní připojištění, Nástupní plat cca 20.000,- Kč, V případě zájmu zašlete životopis na email: eva.mrazkova@elas.cz. Pracoviště: Výroba stuh - elas, společnost s ručením omezeným, Větrná, č.p. 418, 463 34 Hrádek nad Nisou. Informace: Eva Mrázková, +420 482 429 111.

Administrativa - Administrativa Ostatní odborní pracovníci v 20 450 Kč

Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace HLAVNÍ FINANČNÍ MANAŽER/KA PROJEKTU oddělení projektů ve vzdělávání odboru školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajského úřadu Libereckého kraje. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20450 kč, mzda max. 30750 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: PLATOVÉ ZAŘAZENÍ - 11. PLATOVÁ TŘÍDA, MÍSTO VÝKONU PRÁCE - LIBEREC, PRACOVNÍ POMĚR NA DOBU URČITOU , po dobu trvání projektu, cca do 31. 8. 2020, TERMÍN PRO PODÁVÁNÍ PŘIHLÁŠEK - do 4. června 2018, Podrobné podmínky výběrového řízení, výčet dokladů, které je zájemce povinen doložit, a náležitosti písemné přihlášky jsou uveřejněny na Úřední desce Krajského úřadu Libereckého kraje a na internetových stránkách Libereckého kraje www.kraj-lbc.cz v rubrice "Úřední deska" nebo "Volná místa"., Bližší informace lze poskytnout na telefonu 485 226 376 nebo e-mail: irena.docekalova@kraj-lbc.cz. Pracoviště: Liberecký kraj-002 krajský úřad libereckého kraje, U Jezu, č.p. 642, 460 01 Liberec 1. Informace: Irena Dočekalová, +420 485 226 376.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Bosančič
11

Bosančič: Zápas o nic? Jsme profíci, musíme to odmakat

Film Music Tour dorazí tento týden i do libereckého Kulturního domu.

Slavné filmové melodie zazní v Kulturním domě „naživo“

FOTO: Turnaj fotbalových nadějí oživily výkony dívek

Liberec – Za účasti domácích Ruprechtic, Krásné Studánky, Vesce a Dívčí fotbalové akademie se uskutečnil další pěkný turnaj.

Noc kostelů nabídne gospel, kavárnu i výrobnu mýdla

Liberecký deník – Koncerty i prohlídky běžně nepřístupných zákoutí. Tento pátek se v kraji otevře 61 kostelů a modliteben.

Policie pátrá po starožitných olejomalbách. Ukradli je zloději

Liberec – Liberecká policie se teď zabývá neobvyklou krádeží. Z půdy domu v Americké ulici někdo ukradl čtyři starožitné olejomalby.

Zazpívejte ptákům, můžete vyhrát zajímavou cenu

Liberec – Komentovanou prohlídku liberecké zoologické zahrady s návštěvou neveřejných prostor zázemí pro exotická zvířata mohou vyhrát účastníci pěvecké soutěže Silent Forest, která je součástí stejnojmenné světové ochranářské kampaně na záchranu kriticky ohrožených zpěvných ptáků v Indonésii.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT