Liberecko – Pouze s komplikacemi drobnějšího rázu zatím na Liberecku slouží datové schránky. Jejich hlavním cílem je nahradit papírovou komunikaci mezi úřady a firmami.

Provoz datových schránek však zatím přináší úředníkům více práce a okrádá je o nečekaně velké množství času.
„Úřady jsou dezorientovány a je otázkou, zda čas strávený manipulací s dokumenty nepřevýší náklady na poštovné,“ říká Martin Korych z libereckého magistrátu.

Jeho slova potvrzuje také starosta Osečné Jiří Hauzer. „Čas nám to vůbec neušetřilo, spíš nás to zdržuje. Hlavně vyhledávání adres. Možná, že bychom dokonce potřebovali o pracovníka navíc, na to však nemáme peníze,“ potvrzuje určité potíže starosta malého městečka.

Úředník totiž musí podle zákona přijatý dokument vytisknout, zkonvertovat, orazítkovat, pak naskenovat zpět do počítače a odeslat. Další čas stráví pracovníci úřadů vyhledáváním adres jednotlivých datových schránek.

Liberecký kraj, který spustil svou schránku již 12. října jako pátý kraj v republice, si drobné problémy nepřipouští. Podle Květy Šírové z tiskového oddělení funguje vše tak, jak má.

Datové schránky
– mění díky informačním technologiím způsob doručování úředních dokumentů
– je možné zasílat dokumenty v elektronické podobě orgánům veřejné moci a také je takto od nich přijímat
– tento způsob komunikace nahradí klasický způsob doručování v listinné podobě, protože zákon o datových schránkách zrovnoprávňuje papírovou a elektronickou verzi zasílaného dokumentu
– výsledkem projektu by měla být rychlejší, levnější a spolehlivější veřejná správa

„Doposavad jsme do pátku minulého týdne přijali 377 a odeslali 1391 datových zpráv. Díky důkladné technologické a organizační přípravě odboru informatiky a všech zaměstnanců krajského úřadu, jsme nezaznamenali žádný větší problém,“ říká Šírová.

Liberecký kraj spustil datové schránky mezi prvními a jako jediný v České republice také organizuje bezplatné školení pro úředníky kraje, měst a obcí. Jeho pomoc si pochvalují i obce.

„Je pravda, že Liberecký kraj nám hodně pomáhá,“ podotýká Jiří Hauzer z Osečné.
Povinnost provozovat datovou schránku mají kromě úřadů také právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku.

Školení pro firmy a podnikatele proto nabízí Okresní hospodářská komora v Liberci. V rámci kurzu si mohou zájemci osvojit jak teoretickou část, tak si vyzkoušet konkrétní praxi u počítače.

„Po 1. listopadu začal být o školení velký zájem. Takže ho pravděpodobně budeme opakovat,“ podotýká ředitel liberecké hospodářské komory Martin Procházka.

Orgány veřejné moci a právnické osoby získaly datové schránky automaticky, běžní občané a živnostníci o ně mohou zažádat.
Mezi takzvaně obyčejnými lidmi však zatím o založení datové schránky příliš velký zájem není.


Zeptali jsme se

Martina Korycha,
tiskového mluvčího Magistrátu města Liberce

Jak jste zatím spokojeni s funkcí datových schránek?
Všeobecně je možné říci, že datové schránky fungují bez větších problémů. Ale spousta úřadů je dezorientována, a tak část spisů nebo dokumentace zasílá datovou schránkou a část poštou. Některé úkony, aby byly provedeny správně dle zákona, jsou dovedeny ad absurdum, tj. referent si například musí dokument vytisknout, zkonvertovat, orazítkovat, zpátky naskenovat a druhá strana si jej po doručení opět vytiskne a zkonvertuje. Otázkou je, zda čas strávený touto činností nepřevýší náklady na poštovné. Další, co zpomaluje práci, je vyhledávání datových schránek. Ve chvíli, kdy si referent není jistý nalezenou firmou nebo úřadem, musí si vyhledat IČ. Je to další trávení času po nejrůznějších rejstřících. Mezi výhody patří především šetření poštovného a rychlé doručení. Nevýhodami je časová náročnost, náklady na elektronické podpisy a na úpravy spisových služeb. Zbývá dodat, že úřady budou i nadále přijímat papírovou korespondenci a budou ji také odesílat. Všichni, kromě právnických osob zapsaných v obchodním rejstříku a úřadů, budou i nadále zasílat papírové dopisy a my jim budeme touto formou také odpovídat. Běžní občané i živnostníci totiž nemají povinnost mít datovou schránku.