To už přes dva měsíce v Liberci umožňuje systém sdílených kol. Zatím jejich provoz město platí ze svého, už příští rok by je měla pokrýt dotace ze Státního fondu životního prostředí. Výhledově je v plánu až 300 kol.

Sdílená kola, která provozuje společnost Rekola, fungují od 21. března. V ulicích Liberce jich jezdí celkem šedesát. „Denně probíhá několik set jízd. Průměrně jich za den evidujeme 300,“ uvedla koordinátorka Andrea Trojanová. Zájem předčil očekávání a město plánuje počet kol navýšit. „Vzhledem k zájmu bychom dalších 30 až 40 kol rádi přidali ještě letos v létě,“ řekl primátorův náměstek Jan Korytář. Také provoz těchto kol by měl jít zatím z městských peněz.

Kola zatím fungují zkušebně, město sbírá údaje o tom, kudy, kam a jak často na nich lidé jezdí. „Nastavení budoucího provozu, tedy kolik kol se nakoupí či v jak velké zóně budou jezdit, bude vycházet právě z dat získaných ve zkušebním provozu,“ vysvětlila Lenka Svobodová, dnes už bývalá úřednice z libereckého magistrátu, která administrovala žádost o dotaci.

Ostrý provoz má začít příští rok, město na něj vypíše výběrové řízení a pokryje ho právě dotace. Město už ví, že ji dostane, fond žádost akceptoval, nyní se čeká jen na oficiální vyrozumění a na konkrétní schválenou částku. Liberec žádal celkem o tři miliony korun. Současný počet 60 bicyklů vychází ze zkušeností z jiných měst. Jak ale Svobodová upozornila, provoz je v každém městě specifický.

Liberečtí uživatelé si na sociálních sítích stěžují třeba na nedostatek kol v horním centru města. Kritiku vzbudil také stojan na cyklostezce u Nisy. Zde se totiž kola v některých dnech hromadí a v centru pak scházejí. „Není to standard, který by byl na denním pořádku. Pokud se kola hromadí a my víme, že je to déle než den dva, kola rozvezeme,“ připomněla koordinátorka Andrea Trojanová.

Na společnost se podle ní obrací i lidé, kteří upozorňují na nevhodně zaparkovaná kola. „Snažíme se rekolistům vysvětlovat, jak správně zamykat a bezpečně jezdit po městě,“ dodala. Kolo si může vypůjčit každý přes mobilní telefon. Prvních 15 minut je zdarma, hodina pak vyjde na 15 korun. Jezdit je možné kdekoli, kola se ale musí vrátit do určené zóny, která se rozkládá v oblasti od centra města k Technické univerzitě.

Během prvních měsíců vznikly ve městě i mikrozóny kolo je nově možné vracet třeba u Home credit Areny, u Malého divadla či právě u Ekoparku na cyklostezce u Nisy. Město za pilotní provoz zaplatilo necelých 700 tisíc korun.